fredag 16 november 2018

Vad är rikedom?


"Att fylla en bukig kanna med vallmo i lysande rött? Att fylla aktieportföljen med pengarikedom på papper eller plocka nässlor till nässelsoppan i hänryckningens tid?" Ur Frön & Aska ur Livets Trädgård av Birgitta Watz



Det ena behöver väl inte utesluta det andra tycker jag som både gillar nässelsoppa och aktier och alltid, nästan i alla fall, känner mig rik tack vare den lilla trädgården som oavsett årstid är till glädje och har något njutbart att bjuda på.


Det mesta har blommat över även om en och annan växt fått för sig att det är vår och lite försiktigt kommer med nya blommor. 


Nu är det istället fröställningarnas tid. De gråbruna vinterståndarna som blir extra vackra om de får sällskap av frost och snö.


Gillenia trifoliata

Halesia monticola 'Arnold Pink'


Vincetoxicum nigrum, små svarta blommor men med långa fröbaljor.


Clematis fusca


Rodgersia 'Chocolate Wings'

Temat i TrädgårdsFägring den här veckan är fröställningar och detta är mitt bidrag på temat. 

Trevlig helg!

15 kommentarer:

  1. Håller med dig om att det ligger något bra i alla de där sakerna. Och omväxling förnöjer tänker jag. Fröställningarna är magiska nu de du visar hade försvunnit hos mig. Här var det stadiga tistlar i förfall som fastnade.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Jo, nog är det så att omväxling förnöjer och att det där med att se med andra ögon både får en att se nya möjlighet och ta till vara det man i vardagen har runt sig.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Nå er tiden for de små gleder og fine detaljer.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Några stora hopp behövs inte.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. stämningsfulla bilder! Nässelsoppa kan jag avvara men aktier är kul. När det går bra iaf. Men inte så lätt. Jag skulle hålla ett litet tal på Aktiespararnas golftävling i Övik och tog upp funderingen om vilket som var lättast - att bli rik på aktier eller på golf. Bägge är svårt men golf är helt klart svårare för mig. Helt värdelös hand med bollar. Bäst hand med trädgården så jag får förlita mig på den till slut. Ha en fin dag/Monica

    SvaraRadera
  4. Visst är det kul med aktier men just nu är jag glad att jag inte har så många. Inget jag någonsin blir rik på men spännande är det.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Selvfølgelig kan man ønske sig rigdom på mange måder, men for mig er det vist bedst, at satse på haven og ikke på aktier :-)
    Fine frøstande fra haven.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man en trädgård är man alltid rik oavsett årstider.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Birgitta! Delar med dig definitionen på rikedom på alla punkter även om min egen aktieportfölj kunde vara "trindare" ;-)!
    Så fina fröbilder du har tagit. Själv har jag försummat att titta efter fröer - har koncentrerat mig så mycket på kvarvarande blommor i trädgården, men jag får ta igen det jag har försummat ;-)!
    Ha det gott Birgitta!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgård=stor rikedom men visst hade det även varit roligt med en stor portfölj.
      Fröställningarna finns nog kvar ett tag till men höstblomningen är snart över för nu har Kung Bore anlänt verkar det som, så du gjorde nog rätt som satsade på de levande växterna.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  7. precis, min mor har små fina vaser, barnbarnen plockar gärna ❤️

    SvaraRadera
  8. Ljuvliga bilder, måste titta lite närmare på min Gillenia och Clematis fusca.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  9. Vackert inlägg och som oftast klokskap på köpet!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder, riktigt sagolikt! Jag upptäckte idag när jag gick ute i "parken" att det var ett antal penséer som börjat blomma, trots (eller kanske tack vare) att dom växte på en torr liten kulle. Jag satt dom där när dom börjat se fula ut i sina krukor på innertomten, men nu pryder dom verkligen sin plats.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  11. Hej Birgitta!
    Så vackra bilder, bilden på Gillenian är fantastisk, kan till och med se spindelväv.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera