torsdag 18 oktober 2018

Just nu - Varma och soliga brittsommardagar.



Vi har i år verkligen haft en fantastisk sommar, med lite regn och mycket sol, bad och uteliv. Visst hände det ofta att jag önskade det skulle kommit en skur men trots torkan har jag njutit och inte har det känts för varmt. 


Vi har också haft en helt underbar höst med soliga dagar och varma nätter. Ibland med dagstemperaturer nu i oktober på + 22°, en 'brittsommar', 'Indian Summer' jag inte riktigt kommer ihåg att jag upplevt tidigare. Lite skrämmande är det, inte bara underbart.
Det var ofta kortärmat som gällde under veckan som gått både i skogen på svamprundorna och när vi röjt i förrådet, plockade bort och undan en del av det där gamla pyntet vi, framförallt jag, ledsnat på att både förvara och visa upp i trädgården.
Nu har de där tre stora terrakottakrukorna jag är extra rädd om och de flesta av trädgårdsmöblerna hamnat i det relativt välstädade förrådet tillsammans med zinkspänner, vattenkannor och växtstöd.
För att inte avsluta sommaren alltför snabbt får ett par trädgårdsstolar stå kvar ute under vardagsrumsfönstret. Kanske fortsätter solen titta fram och då kan vi sitta där, ta en fika och läsa dagens post, om det kommer någon.
För mig känns det väldigt vemodigt att det mesta av det roliga trädgårdslivet är över för den här säsongen och att det nu bara står där i krukkön tillsammans med Agapanthus africanus under köksfönstret för att så fort som den riktiga frosten kommer få flytta in i källarens mörker.



Geranium 'Rosanne'

Visserligen är det ännu inte vinter och fortfarande blommar den blå klätterstormhatten, nävan 'Roseanne' 





och grenastern Aster lateriflorus 'Lady in Black'. Den sistnämnda har egentligen bara precis börjat slå ut så för att den riktigt skall komma till sin rätt behöver vi en mild fortsättning av oktober.
Visst vet jag att hösten inte bara är ett avslut utan också en början på nästa odlingssäsong och att det är hög tid att både plantera prydnadslökar och vitlök.
Men var skall vi nu kunna plantera dem? frågade jag mig igår när vi var på landet.


Nästan hela grönsakslandet har invaderats av ett ogräs jag kallar våtarv men min man för vassar. Den har under hösten växt till sig, blivit väldigt frodig och haft, på grund av vår försumlighet, möjlighet att fröså sig rikligt, så nästa vår och sommar är det kanske dags för oss att prova täckodling för att slippa ifrån mycket av rensningen.
Under veckan som gått har vi därför inte bara röjt hemma i förrådet utan också hunnit grovrensa i det där helt igenväxta grönsakslandet och där mellan all hög och välväxt våtarv hittat grönsaker att skörda. Sallad, svartrötter och kålrabbi dök upp allteftersom vi rensade men grönkålen och palmkålen syntes på långt håll. De reste sig högt över den gröna mattan och trots allt detta ogräs



var där vackert med ringblommor, kål 



och sparris i guldfärg.

Just nu, är ju nu, men det är inte alltid jag är där. I tankarna rensar jag ibland fortfarande för det återstår en del innan vi i höst kan plantera den där vitlöken.
Mer om temat 'Just nu' hittar du här på Trädgårdsfägring.
Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Grenastersen var bare vakker!
    Ikke helt dumt å la ugresset gro dnne sommeren, det har kanskje holdt litt på fuktigheten i jorda:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  2. Underbara höstbilder och hur vacker är inte "guldsparrisen"??
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Här och nu är inte alltid så himla lätt... Sparrisen är vacker när den åldras och astern har jag med inte just namnsorter men ändå... Det är en av mina absoluta favoriter.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Eftersom vi gillar grön sparris så har jag många gånger tänkt att jag skulle plantera lite. Men det är många sparrisodlare runt om, så det verkar kanske lite dumt. Dessutom tycker vi det är kul att testa olika sorter, men dom är ju så vansinnigt vackra som växter också.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera