torsdag 20 september 2018

Kirengeshoma palmata, kanske trädgårdens mest frostkänsliga växt


eller vaxklocka som den heter på svenska är en perenn som tillhör familjen hortensiaväxter och kommer från Japan och Korea.


Nu precis innan den skall börja blomma tycker jag den är som allra finast. På den plantan vi har slår knopparna ut först i mitten eller slutet av september, trots att den står ganska soligt, så det händer ibland att jag inte får se den i blom. 


Den tål ingen frost alls, vid minsta lilla minusgrad blir både knoppar och blad brunsvarta. Trots känsligheten vill jag inte vara den utan
Det gäller att njuta av nuet och nu, nu är den riktigt fin.
Jag länkar detta inlägg till TrädgårdsFägring.

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Her kaller vi den Månestråle, fint navn syntes jeg.
    Her har den blomstret i fire uke nå, og er fortsatt flott.
    En plante vi er veldig glad i:-)
    Nyt den før frosten/Eirin

    SvaraRadera
  2. Uppskattar den också. Har haft den många år, minns inte hur många men det är över 10 år. Så den klarar det mesta men blomningen kan som sagt bli tråkig om det blir frost, men jag minns det som om den hinner blomma fint de allra flesta höstar.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  3. Ja, jättefin! Skir, känslig och fint fotad.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Den är verkligen fin... Min har blommat ett tag nu. Men när jag ser dina bilder inser jag att jag missat att stanna upp och se detaljerna. Det ska fixas idag :)

    Tack för påminnelsen! Carina

    SvaraRadera