söndag 8 juli 2018

Vilken underbar sommar vi har,


tycker jag som nu njuter av salta bad och stickning i skuggan under körsbärsträdet. Men jag är nog lite privilegierad eftersom vi har vatten att vattna med. 
Blommor, plockblommor 


och grönsaker växer så det knakar och jag skördar ätbart 


och plockar stora buketter. 


Är just nu så glad över luktärtsplantorna jag dragit upp från fröerna jag köpte förra sommaren när vi besökte luktärtsfestivalen. Underbara färger på blommorna, långa stjälkar och ganska mycket doft.

Hemma i trädgården har däremot mycket snabbt blommat över i värmen. Där är det nu framför allt hostorna och hortensiorna som står för själva fägringen. 


När det gäller hortensior är det den här jag tycker allra bäst om, vet att den är inköpt 2012, vem jag köpte den av och att den kostade 150 kr men namnet på den vet jag tyvärr inte för det har jag slarvat bort. 


Även Calycanthus floridus 'Venus' är fortfarande med på ett hörn. Den lilla busken blommade som finast i månadsskiftet maj-juni och har sedan dess ständigt kommit med nya knoppar. 



När jag under förra årets växtmarknad på I17 i Uddevalla såg blommorna föll jag pladask. Var bara tvungen att ha med mig en sådan buske hem. Den har utan problem klarat vintern här på Västkusten. Blommorna som påminner om magnoliablommor är mellan 8 och 9 cm i diameter. Hur det är med doften vet jag inte för jag har missat att lukta på blommorna men snart skall jag sniffa.

I morgon skall det komma regn och om det gör det kommer jag njuta minst lika mycket av det som jag hittills njutit av bad, sol och värme.
Fler trädgårdsbloggar hittar du här.   
Hoppas det kommer att regna på er också men att sommaren sedan kommer tillbaka!

3 kommentarer:

  1. Ja, vilken otroligt fin sommar vi har! Inte har det blivit mycket regn så det blir att stöd vattna här och där.Plockade min första bukett med luktärtor i går. Doftar underbart!
    Vacker Hortensia i blom du har!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Så klart att du ska njuta av salta bad och stickning under körsbärsträdet. Vilka härligt luktärter! Det är den andra bloggen jag ser luktärter på. Själv lyckas jag aldrig så jag har gett upp. Dom växer fint men får bara ett fåtal blommor. Något fel gör jag naturligtvis men vet inte vad. Men det finns ju som tur är så mycket annat att odla.

    Jag blev helt såld på Calycanthus floridus 'Venus'. Vilka ljuvliga blommor. Jag var tvungen att kolla upp den och det står att den bara går till zon 1, möjligen zon 2. Jätteroligt att du lyckats så bra med den. Här skulle den definitivt inte fungera ... men kanske man skulle kunna ha den i kruka och övervintra den i uterummet. Otroligt vacker!

    Önskar dig en skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  3. Så skönt det låter... Jag har gjort samma sak men legat i solen och plockat fram stickningen framåt kvällningen :) Venus har blommat fint här också men nu måste jag kolla om den fortfarande sätter knoppar. Har inte haft en tanke på att den kan blomma länge. Däremot hittade jag en 'Aphrodite' i fredags och den hade större och rent rödare blommor än 'Hartlage Wine. Luktärtor kanske jag lyckas med så småningom :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera