tisdag 19 juni 2018

Trägårdsamatörernas riksmöte 2018.


Under helgen om gick var vi i Stockholm och var med på årets riksmöte. Mycket fint fick vi se men den största behållningen var, i år precis som tidigare år vi varit med, alla möten och återseenden med likasinnade från hela vårt avlånga land.


Under fredagskvällen besökte vi Millesgården för första gången och där, liksom på Great Dixter och Sissinghurst, tog storslagenheten andan ur mig. Här hänger vildvin som skira draperier över statyerna. Fick jag bara välja ut en enda enastående vacker trädgård från årets riksmöte skulle det bli Millesgården, men den är ju ingen vanlig villaträdgård precis. 

Vi var bara med på lördagens busstur men fick ändå se fem helt olika trädgårdar och träffa trädgårdarnas skapare. Spännande upplevelser ända från det man hörde trädgårdsägarnas brev läsas upp i bussen och tills dess man steg in i trädgårdarna. Det som Eleonore sa angående professionellt anlagda trädgårdar strax innan lördagens supé:  - Var finns trädgårdsmänniskan, trädgårdsägaren, i en professionellt anlagd trädgård? har fått mig att så här i efterhand se trädgårdarna vi besökte med lite andra ögon
Alla har vi olika infallsvinklar över det där med hur en trädgård skall se ut och det är ju just därför det är så himla roligt med att få besöka trädgårdar man aldrig tidigare varit i. 

Några översiktsbilder från de fem trädgårdarna vi besökte kan jag inte visa, alla jag tog har hamnat i papperskorgen, men däremot har jag bilder på detaljer som fascinerade och överraskade mig både när det gäller idéer och växtval.


I första trädgården vi besökte fick jag se hur vacker praktlysing, Lysimachia punctata, kan vara om den hamnar på rätt plats. Min svärmor var förtjust i den så det fanns stora bestånd på landet när vi tog över men numera är den där bara ett minne blott.


I trädgård nummer två föll jag för darrgräset. Så kraftigt, upprättväxande och vackert. Här har de ostyriga plantorna jag haft hamnat på komposten.

Den tredje trädgården vi besökte bjöd på ett stort blommande Tulpanträd. 


Glömde bort att fråga hur länge de väntat på att få se trädet blomma. I den trädgården såg jag också trädgårdsiris samplanterad med färgginst. 


Ingen av dem blommade men de var ändå så fina tillsammans. Blommade gjorde däremot en orkidé som jag inte vet namnet på. 


Här åt vi också dagens lunch.


Blommande Linnéa,


en helt underbar enkelblommande ros 


och annat spännande 




träffade vi på i trädgård nummer fyra.

Sista trädgården vi besökte var Sanda Cottage. En trädgård jag redan tidigare kände till och som jag såg fram mot att få besöka i verkligheten. Veronica är en av administratörerna bakom TrädgårdsFägring. En samlingssida för trädgårdsbloggar. 




I hennes och Stefans trädgård fanns mycket att se och jag fastnade för en Prunus som jag inte kommer ihåg namnet på, 


en berberis som jag tror heter 'Red Tears' och bland allt annat vackert även någon slags vildmorot, 


rätta mig om jag har fel.

Jag hade turen att under kvällens lottdragning vinna två böcker på lotteriet 


och min man som inte vann något alls fick i slutet välja en vinst och den valde jag, ytterligare en bok.

Många tack till Stockholmskretsen för ett fint och roligt riksmöte!

Glad Midsommar!



8 kommentarer:

  1. Tack för en liten tur i riksmötets besöksträdgårdar. Så olika man kan ha det och så personligt det kan bli. Gillar de som vågar vara lite personliga i sina trädgårdar. Ett stort tulpanträd skull jag vilja ha, men det skulle jag ha tänkt på för 20 år sedan. Grattis till bokvinsten. Trevlig midsommar.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Javisst var det trevligt. Jag hade inte turen att komma till Sanda Cottage men fick ändå se 8 inspirerande trädgårdar, alla olika liksom trädgårdsägarna. Fascinerande.
    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  3. Helene!
    Det är mycket, upptäcker jag också vid trädgårdsbesök, som jag skulle tänkt på för 20-25 år sedan men vi hade säkert massor av annat trevligt i tankarna. Trevlig midsommar till dig också! /Birgitta

    SvaraRadera
  4. Birgitta! Tack för en trevlig rundtur från Riksmötet. Bilden med praktlysingen är magisk. Där ser man vad känslan för helheter betyder. Får man rätt växt på rätt plats så är det egentligen av underordnad betydelse för själva upplevelsen vilken växt det är- när den är rätt ;-).
    NU har vi fått vår beskärda del av nederbörden och jag hoppas på sol och värme igen. Men, herreje så det grönskar. "Klorofyllen" är kompakt och i mulet väder, när solen inte trollar fram nyanserna, känns vår omgivande skog som en mur.
    Glad midsommar och ha det gott!
    Anja

    SvaraRadera
  5. Tack för bilder och berättelse. Även i år var jag i valet och kvalet... åka eller inte åka... Men i slutändan var jag glad att jag inte hade anmält mig. Därför är det extra kul att se dina bilder :)

    Ha en fin midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Millesgården har jag nog inte besökt, fina bilder! Min variegerade tulpanträd är nog tio år, väntar även på näsduksträdet... Trevlig midsommar!
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Då jag inte hade möjlighet att delta på årets möte är det extra roligt att få se bilder från de olika trädgårdarna. Din första bild från Millesgården är så fin och fångar atmosfären där. Vi brukar besöka Millesgården då och då men nu är det ett par år sedan vi var där. Jag känner att det är dags för ett besök i sommar igen.
    Praktlysingen vid dammen tillsammans med allt det gröna var verkligen en vacker kombination. Och ett blommande tulpanträd, vilken lycka! Den röda rosen är utsökt liksom orkidéen vid vattnet. Roligt att du äntligen fick komma och se Veronica och Stefans vackra trädgård. Det är några år sedan jag var där och det har nog hänt en hel del sedan dess.

    Ha nu en riktigt skön midsommarhelg!
    /Anita

    SvaraRadera
  8. Fina, roliga och kreativa detaljer du fastnat för och inte minst är jag imponerad av att du lyckats fota dem så vackert. Inte det lättaste när man är på språng och det är mycket som ska upplevas.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera