fredag 5 januari 2018

Lånade växter från trädgården,

gjorde jag idag.


Här har vi nästan vår fast vi ännu inte haft någon vinter och en del, ja ganska många, snödroppar har långa, långa, gröna spjut. På några av dem syns de vita blomknopparna och luktviolplantorna längs muren mot gatan är helt fulla av knopp. 


Eftersom vi skall få minusgrader några dagar enligt yr kom planteringsspaden fram och nu står två små krukor på fönsterbrädan. 



Skall bli spännande att se om knopparna orkar slå ut i värmen inomhus.

Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att de slår ut! Har aldrig prövat själv så det är kul att veta hur det går. Har sett på prognosen att det ska bli kallare men också soligare hemma. Jag är kvar i en vintervit värld.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Men Åh, vad synd att jag inte läste det här inlägget tidigare i dag för då hade jag gjort samma sak!
    Men nu kryper graderna nedåt och det ska bli 8 minus i morgon så det går ju inte :)

    Jag längtar redan till våren och snabbare är man tror kommer den vara här... Väl?

    Trevlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Det känns som ni redan har vår på väg! Fast vi ve att bakslagen kommer att bli många än...Jag måste också försöka komma ihåg att gräva upp och ta in när lökarna börjar visa sig här nån gång i mars.
    Så vackra raggsockor du stickar på!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Så mysigt att ta in lite vår till fönstren.Här har det inte kommit upp något ännu som tur är.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Det är ju så man ska göra, när man nu har den möjligheten. Det verkar som om du bor på en lägre zon än jag. Innan jag blev sjuk, för några dagar sedan, kollade jag också om det fanns något att gräva upp - men nix.
    Däremot såg jag att den som alltid är först hos mig - för t.o. m. snödropparna, ungerska tandroten, är på väg. Hade faktiskt tänk att ta upp men influensan kom emellan ;-(.

    Ha det gott Birgitta och god fortsättning!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. Vilken syn, om möjlighet fanns här hade jag inte tvekat sätta spaden i jorden.
    När jag tittade igenom anmälda trädgårdar till Tusen trädgårdar i år, fick jag se din och var på kartan den hör hemma. Är också anmäld! Har börjat planera vad som behöver göras. Det ska bli kul.
    Anette

    SvaraRadera
  7. Har aldrig testat att gräva så här tidigt, men håller tummarna. Ljuvliga bilder blev det i vilket fall och ärggröna krukan så läcker.
    God fortsättning
    /Anette

    SvaraRadera