torsdag 20 juli 2017

Mera rosor...

Snödroppslökar är väl nästan det enda som numera får plats i trädgården om jag inte skall gräva bort något men ändå föll jag för ett par Austinrosor när vi besökte Anne-Marie på Orust, rostanten på Instagram. 


Att falla för just rosor är egentligen helt vansinnigt för de älskas också av, löss, svartfläckssjuka, mjöldagg, steklar, blad och knoppvecklare och rosrost. Finns det någon mer krävande trädgårdsväxt?
Plantorna jag föll för, 


'Summer Song' en starkdoftande Austinros 


och 'Queen of Sweden' som också är en mycket väldoftande men mer lågmäld Austinros, är båda krukplanterade så vad som kanske måste flytta ut från trädgården för att skapa plats behöver jag inte bestämma på direkten och vem vet kanske är det någon växt som ger upp andan på grund av torkan vi har så att jag helt slipper fatta beslut.
Hos Anne-Marie, precis som i rosenträdgården på Orust som vi besökte för ett par veckor sedan fanns inte bara rosor, även om båda trädgårdarna har många, säkert fler än tre hundra olika, utan också ljung, pioner, rododendron och olika perenner.

Judasträdets blad 


lyste vackert i kvällssolen


och det gjorde blodgräset också och de olika perennerna samspelade i rabatterna.


Rosen Valdemar blommade överdådigt och var så fin tillsammans med den just nu namnlösa klematisen.


Den underbara sommaren vi haft i några dagar försvinner fort så det gäller att njuta nu ...

Fortsatt skön sommar!

14 kommentarer:

  1. Visst är de härligt att pyssla med nåt som inte är nödvändigt . Vad är nödvändigt i livet?
    Det blir inte ohyra varje år på rosorna . Lerjord är ordet .
    Vackra val gjorde du. Är ofta inne på din blogg , hämtar inspiration . Tack
    Glad fortsättning på sommaren / Maj-Britt Rönnlund Utter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt mejl. Varför det inte fungerar på bloggen när du vill kommentera vet jag inte, men för att din kommentar skall synas måste jag godkänna den och det gör jag alltid om det inte är frågan om skräppost.
      Här har vi lerjord och rosorna verkar numera trivas ganska bra. Igår gick jag runt och klippte bort överblommade skott bland de få rosorna vi har i trädgården och tänkte på din kommentar. - Vad är nödvändigt här i livet?
      Njut av sommaren som är kvar!
      / Birgitta

      Radera
  2. Fina val du gjorde, höll mig borta från rosor i många år, men har gjort ett nytt försök, hittills har det gått bra. Hoppas det fortsätter så.
    Ha det fint/Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gjort som du och under många år undvikit rosor men blivit mer tillåtande med åren. Krämpor och lite sjukdomar lider vi alla av mer eller mindre så vad gör det då om rosorna får lite löss eller svartfläckssjuka?
      Fortsatt skön sommar!
      Birgitta

      Radera
  3. Vem kan motstå dem trots allt merarbete och bekymmer de kan ställa till med. Fina exemplar du föll för! En Valdemar står på min önskelista:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I fredags hade jag möjlighet att köpa både 'Valdemar' och 'Paul's Himalayan Musk'. Två rosor jag skulle plantera i min trädgård om jag hade plats. Som tur är sansade jag mig för vår trädgård är liten.
      Fortsatt skön sommar!
      Birgitta

      Radera
  4. Förstår om du föll, vilka vackra rosor :) Är man hos Ann-Marie blir man rosfrälst vare sig man vill det eller inte, framför allt blir man på riktigt gott humör när man träffar denna sprudlande glada goa tjej :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon kan verkligen få en att älska alla rosor.
      Ha det gott och fortsatt skön sommar!
      Birgitta

      Radera
  5. Rosor och jag är inte den bästa kombon, tyvärr! Ljuvliga bilder du bjuder på...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. För ett par år sedan var vi, rosorna och jag, inte heller på samma våglängd men numera struntar jag i våglängden, bara faller och njuter.
      Fortsatt skön sommar!
      Birgitta

      Radera
  6. Ja ibland kan man inte hejda sig. Har Queen of Sweden själv och gillar den ffa för att den håller blommorna stadigt upprätt så att man kan se den i ögonen.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att jag faller för lätt eftersom jag bara tittar på hur blommorna ser ut. 'Summer Song' hänger tungt med sin enda blomma men jag förälskade mig i färgen. Att 'Queen of Sweden' har stadiga upprättstående blommor blir ett extra plus och din kommentar kommer att i fortsättningen få mig att bli mer uppmärksam på helheten.
      Fortsatt skön sommar!
      Birgitta

      Radera
  7. Så fina fynd - ja ibland gör vi saker mot bättre vetande. Men kanske just de här visar att allt kommer på skam :)

    Damen har jag inte hört talas om. Har hon öppet generellt eller hur får man tag i henne?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Vilken fin trädgård - och trädgårdsblogg - du har. Hoppas du hittar plats för dina rosor. Det brukar ordna sig. :)

    SvaraRadera