tisdag 28 mars 2017

Växthus, fröer och odling.

Mars månad är snart slut, västkustens första vårmånad, och den verkar sluta med plusgrader. Lika fint väder som vi haft idag skall det inte bli men jag är nöjd om termometern håller sig på plussidan.


Växthuset är städat och såplukten sitter kvar fast det snart är en vecka sedan. 


Pelargonerna har bytt källarens mörker mot ljuset i växthuset och det har också de små tomatplantorna gjort. Här på bilden är de nyss omskolade och lite ledsna men så är det inte idag. Nu är de pigga och vackert gröna.


De tillbringar sin tillvaron i fisklådor av frigolit. Nattetid får de också en låda över sig som skydd mot kylan men pelargonerna får nöja sig med enbart fiberduk. Den värmer lite men skyddar också bladen från att brännas av solen.
De tolv olika luktärterna jag under vintern lyckats falla för är sådda och det är en del grönsaker och andra blommor också. Hoppas det inte är för kallt i växthuset för att fröerna skall gro. Grönsakerna är det nog inga problem med men hur det är med luktärterna är jag mer osäker på. Det är värt en chansning för att slippa ha krukorna inne. 


Det räcker gott med chiliplantorna som trängs framför fönstret i vardagsrummet.


Har varit och lyssnat på Sara Bäckmo ikväll. Hon inspirerande verkligen och har redan fått mig till att beställa fler grönsaksfröer, köpa gardinen Lill från IKEA för att kunna täcka den kommande kålodlingen och drömma om en odlingsplats för tomater. En varm plats utan bladmögel i jorden och med berget som skydd mot västanvinden. Inte helt otänkbart med tanke på allt kompostmaterial vi kör till landet ;-)

Nästa vecka skall jag så spenat, sommarmorötter, persiljerötter och kanske de där sista rädisfröerna som ligger och skramlar i påsen, på friland. Har aldrig lyckats med rädisor. De har blivit träiga och väldigt starka i smaken men så har jag också alltid sått dem i början på maj.

Försöka duger - eller hur?

5 kommentarer:

  1. Jag följer Saras blogg, där finns mycket att hämta!
    Lyckas bäst när jag sår rädisorna i kallväxthuset faktiskt. Och nu är det hög tid att få fröerna i jorden. Det är mycket nu.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Samma här med just rädisorna. Men har märkt att mamma, det är oftast hon som odlar dem, inte vattnar de så mycket som de nog behöver för att bli 'lagom' :)

    Jag kom på en perfekt bergvägg i morse för mina tomater. Däremot har jag inte flyttat ner de i växthuset ännu men låter mig inspireras av dig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så fint det blev i växthuset :) Jag har sått mina luktärtor och jag hoppas att jag lyckas hålla liv i dem tills det är dags att flytta ut dem, har missat att vattna ett par gånger men kommit ihåg dem i grevens tid :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt rent växthus. Jag har min städning kvar. Hoppas på varmare väder nästa vecka:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värmen verkar var på väg så, jo det blir nog varmare nästa vecka :-)

      Radera