söndag 26 februari 2017

Solen skiner och får trädgårdslusten att vakna till liv.

När senhösten kommer gör jag inte särskilt mycket i trädgården bortsett från att kratta bort löven från gräsmattan, plocka in det trädgårdspynt jag är extra rädd om, sådant jag inte vill skall frysa sönder och tillsammans med maken sätta in de flesta av trädgårdsmöblerna i förrådet.
I rabatterna får växterna bara vissna ner. Tycker om när perennerna skiftar färg från grönt till gulbrunt, orange och lite rött och när rimfrosten eller snön lägger sig över dem och ger en ny blomstring.



Fotot är inte taget i min trädgård utan i Trench Hill. 

Veckan som gått har vi haft ganska mycket solsken och under ett par eftermiddagar har jag klippt bort gamla julrosblad och rensat rabatterna från vinterståndare och vissna löv för att ge plats åt snödroppar som fört en mörk och lite tynande tillvaro under de vintergröna och ganska så stora bladen. 


Men nog är vissa julrosblad lite svårare att klippa bort än andra, trots svarta fläckar.
För något år sedan kunde jag gå med ryggen böjd en hel dag men numera är det knäläge som gäller när jag skall göra något jordnära i trädgården. 


I onsdags på förmiddagen blåste mitt knäunderlägg bort. För att ha något som dämpade och skyddade mot kylan och vätan när jag kröp omkring på marken fick jag plocka fram sittunderlägget från den lilla ryggsäcken.


Så länge jag kan minnas har trädgården varit slutstation för avlagda och slitna kläder och det har jag ända tills nu tyckt varit helt OK men veckan som gick tröttnade jag på att hela tiden flytta med mig underlägget och önskade att jag istället haft trädgårdsbyxor med 'inbyggda' knäskydd och ficka för sekatören, som så ofta försvinner bland renset. 


Ikväll har jag letat trädgårdskläder på nätet och det finns mycket att välja bland.
En hängsleklänning, fint men det är nog inget för mig, midjebyxor eller hängslebyxor

Hur gör du? Går du som jag i kläder som egentligen gjort sitt eller har du något tips att komma med?

11 kommentarer:

  1. Än så länge så går mina gamla kläder in som nya i trädgårdsrecycling. Däremot så måste jag träna ryggen och benen under vintern för att kunna gå böjd. Ibland kryper jag runt men då har det varit en låång dag och envetenheten att bli 'färdig' har satt in. Problemet nu är att jag har inget bra att fasa ut till trädgårdslivet...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Låter mysigt med lite rensning:) Jag har oftast som du, men jag har några byxor köpta från JULA som jag gillar. Sköna och bra pris. På fötterna har jag sämre tennisskor som gjort sitt på promenaderna.
    Vacker rabatt på översta bilden!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Gör allt på knä, min rygg klarar inte trädgårdarbete annars. Köper byxor med knäskyddsfickor på JULA och lägger in deras knäskydd i fickan (man kan få klippa till dem lite). Billiga och väldigt slitstarka byxor och de finns i flera sorters tyg. Helt avgörande för mitt trädgårderande och lika viktiga som en sekatör.
    Kul att du var i Trench Hill, jag besökte dem med Rosebuds i höstas. Hoppas på ler bilder så småningom.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Härligt med lite rensväder som omväxling. Här äristäckt, nollgradig och mulet, nederbörd i antågande, inte trädgårdsväder precis.
    Går i gamla paltor när jag jobbar i trädgården (i säsongsgarderoben hänger en hängselbyxa från Garden Girl, ganska praktisk). Kängor med isdubbar just nu, annars kängor som är lätta att bara sticka ner fötterna i. Mina knän tål inte att belastas så jag släpar runt på en lekstugepall eller en jaktpall och sitter och jobbar, ganska bekvämt men det blir en del släpande. Var och en hittar väl sitt sätt att få det att fungera.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Byxor med knäkuddar är ett måste för mig. Jag började med ett par Fristadsbyxor som inte var särskilt avsedda för trädgård, men som funkade bra. Men för något år sedan köpte jag på mässa ett par denimbyxor från Flora Manufaktur, som sitter bättre och är både mjukare och snyggare på - så nu är det dem för hela slanten. Det enda problemet är att knäskyddsfickorna sitter lite för högt, men det har de eventuellt ändrat på nu. De är ganska dyra, men med tanke på hur mycket tid jag lägger i trädgården så är det kanske ett av mina allra mest prisvärda plagg!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  6. Härligt nu med hela trädgårdsåret framför oss! Kan bara rekommendera att skaffa ett par byxor med fickor för knäskydd. Tänk på att inte köpa de billigaste knäskydden de är trol inte stötdämpande nog. Köp ett par för proffs - tänk på knäna. Jag jobbar med trädgårdsskötsel, har en gång köpt billiga helt kassa. Även ett plus för alla fickor!
    Mvh Petra

    SvaraRadera
  7. Har också funderat på byxor med knäskydd men eftersom jag också ofta sitter på rumpan så behöver jag dyna där också så jag håller mig nog till mina gamla utslitna byxor och lös dyna tills vidare :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Jobbar på bygge så för mig är det självklart att gå i blåställ även i trädgården. Blåkläders hängselbyxor i D-storlek funkar utmärkt för mig; slitstarka, sköna och man riskerar inte att visa halva rumpan när man lutar sig framåt. Herr D-storlekarna funkar finfint även om man är kort och tjock, vilket kan vara ett tips om man har svårt att hitta nått passande bland damstorlekarna (blåkläders damutbud suger storleksmässigt!)
    Sen vill jag också tipsa om att skaffa gel-knäskydd av den här typen https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/arbetsklader-och-skydd/skyddsutrustning/knaskydd/knaskydd-blaklader-4008/p-464046?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=CjwKEAiAi-_FBRCZyPm_14CjoyASJAClUigOwL_HtRMLk9QNKnkcNfu3ri43N0IukF4RwEzgAjymwBoCbq_w_wcB ! Ja, de är snordyra, men ujujuj va de är värda det.

    SvaraRadera
  9. Jag har i 10 år använt mina utslitna kläder, lager på lager, jag såg inte klok ut, men det var ju i gen skönhetstävling, tänkte jag. Men så blev jag så småningom ändå avundjuk på min man som gick runt i snygga och funktionella arbetskläder. Han handlade på Jula, (som Heléne) och numera gör jag också det. De fina märkena är säkert ännu bättre, men för mig blev även Julas plånboksvänliga sortiment ett enormt kliv framåt. På fötterna har jag mina söners utväxta gortexkängor så här års.
    Massor med härliga inlägg, Birgitta!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera