söndag 14 februari 2016

En riktig snåljåp

är jag ibland och sist var i torsdags då jag grävde upp snödroppslökar som jag krukade in. De satt djupt så skotten var långa, nästan helt vita och blomknopparna kunde bara anas, men i fredags morse trots att de bara stått inne över natten, hade de antagit en ganska så grön färg. Då var det nästan bara de upprättstående knopparna som lyste vita. 








































De jag lyckades gräva av hamnade i en vas strax intill de 'intillbringade' på köksbordet och de andra, de inkrukade, fick stå i köksfönstret.








































Skall bli spännande att se om de kan utvecklas och blomma fint och så fort det återigen går att gräva skall jag kruka in både vintergäck och pärlhyacinter. När lökarna blommat klart hamnar de återigen längs syrenhäcken och om ett par år har de hämtat sig och kan återanvändas.


10 kommentarer:

  1. Å så fint. Jag tycker det är en bra idé att gräva upp och ha i kruka inne, då ser man dem ju hela tiden. Trädgårdstiden är ju inte så lång ännu, så då är det väl jättebra att kunna njuta av dem inne. Hoppas de vill blomma fint.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Smart! Och väldigt snygg, särskilt de i tillbringaren!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Så där snål skulle jag med vara, har alldeles för lite snödroppar för att gräva upp men jag delade mina små tuvor förra året och det hoppas jag ska ge utdelning.
    Ha en bra alla hjärtan
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Ser underbart ut, själv är jag alldeles för feg för att gräva upp några lökar för att njuta av dem inne för en tid, kanske ska försöka mig på det i år ändå. Eller också blir det som vanligt- inte :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Men så fint! Att du kunde gräva upp dem, det var ju smart! Här har inga snödroppar visat sig trots att vi haft plusgrader och nu ligger snön igen.

    SvaraRadera
  6. inte alls, snarare smart sätt av återvinning;)
    Ha en fin Alla Hjärtans Dag!

    SvaraRadera
  7. Snål?? Snarare smart att kunna njuta av de i den tid då man vill ha vårblom och sen kunna njuta av dem ute nästa år. Jag sparar alla lökar jag köper och sätter ut dem på hösten för ev vårblomning.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  8. Det är väl bra att man kan 'låna' lökar!
    Själv har jag faktiskt inte hittat några snödroppar i trädgården än, trots att jag bor i Skåne. Håller tummarna för att de tittar upp snart.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Jag tänkte väl det, att det är till dig jag ska surfa när jag är sugen på att se snödroppar....
    Jag får hålla till godo med butikerna sortiment av lökväxter, snödroppar har jag alldeles för lite av och de andra sover ännu. Vårvintern är seg i år och dessa soliga men kalla dagar väcker hemska minnen från 2013.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera