Har grävt bort ganska många växter idag. En del har fått ny växtplats,
några skall få mellanlanda i det tomma grönsakslandet men de flesta hamnade
bland renset som skall till komposten. Försökte pracka på grannen både nävor
och lungört men hon tackade nej för hon hade precis som jag mer än fullt i
trädgården. Nog är det konstigt att det skall vara så svårt att slänga perenner.
Ettåringar rycker man ju bara upp och förpassar till komposten utan vidare.
Trots att jag idag gick där och grävde bort växter från trädgården
på grund av platsbrist dök den fina anemonen jag såg på Sofiero för ett par
veckor sedan upp i tankarna. Anemone 'Wild Swan'. Hade den funnits till
försäljning när vi var där hade jag fått gräva bort betydligt fler plantor än
vad jag gjorde idag.
Anemone rupicola 'Wild Swan' blommar med enkla, vita blommor
med vackra blålila inslag från maj till september, bara det låter mer än bra.
Den är rikblommande och kan bli en långlivad perenn i trädgården om den skyddas
mot vinterfukt och starka vindar. De första åren måste den vintertäckas mot
just fukt. Bäst trivs den i full sol till halvskugga i fuktighetshållande och näringsrik mulljord. Plantan vill stå orörd och behöver ingen delning eller
omplantering. Den blir ca 40 cm hög.
‘Wild Swan’
was selected from a group of seedlings derived from five or six different
parents which included Anemone rupicola. The precise parentage is difficult to
pin down but involves both early and late flowering types. ‘Wild Swan’ was
chosen as the pick of a small group of seedlings by Elizabeth MacGregor at her
nursery in Kirkcudbright, between Dumfries and Stranraer in south west
Scotland, where it has been on trial for ten years. Information från MyGarden RHS.
Nästa år är den kanske vanlig i plantskolorna och då blir
det till att återigen ta fram spaden för att gräva bort och ge plats.
























