Det är så roligt att få hälsa på trädgårdsvänner när man är
ute och åker och när vi var på hemväg från Tärendö och passerade Piteå hade vi
tre olika trädgårdar, fyra olika trädgårdsvänner, som vi gärna ville besöka.
Alla fyra har besökt oss men vi hade tidigare aldrig varit så här långt norrut
så det gällde att ta tillfället i akt.
För några veckor sedan berättade jag lite om vårt besök hemma hos Aino och Georg. När vi åkte från deras trädgård fick vi, läs jag, med oss en grönlilja och den har jag under oktober gjort plats för genom att gräva bort en daglilja och försökt genom jordförbättring skapa förutsättningar för att få den att trivas. De två jag tidigare köpt är båda döda, så håll tummarna.
För några veckor sedan berättade jag lite om vårt besök hemma hos Aino och Georg. När vi åkte från deras trädgård fick vi, läs jag, med oss en grönlilja och den har jag under oktober gjort plats för genom att gräva bort en daglilja och försökt genom jordförbättring skapa förutsättningar för att få den att trivas. De två jag tidigare köpt är båda döda, så håll tummarna.
På den här bilden från Aino och Georgs trädgård har den blommat
över, men jag tycker den är väl så fin ändå.
Efter besöket hos Aino och Georg åkte vi till Ulrika och
hennes stora trädgård. En trädgård där det finns plats för att måla med breda
penseldrag och där man utan vidare kan plantera 7-10 plantor av en och samma
växt trots att perennerna blir minst dubbelt så höga som hos oss här i
Bohuslän.
Ett sådant här oljefat ropade jag in på auktion i somras i Dalsland. Numera står fatet i sonens och sonhustruns trädgård. Kul att träffa på någon som faller för 'samma' saker.
Taggig gurka som jag fastnade för både hos Ulrika och hos Berit, men som jag inte minns namnet på. Ingen perenn men den frösår sig, om jag minns rätt.
Vi kom till Ulrika ganska sent på kvällen så många av mina bilder
blev suddiga, dåligt med ljus och inget stativ, men jag lägger ut en del ändå.
Fick en planta med vita bär med mig hem. Nu står den i övervintringsbänken. Tror namnet är feberört, bara tror..
Min man observerade fotbladets frukter och jag föll bl.a för Potentilla anserina
ssp. groenlandica.
Gissa vad vi hade med oss hem ;-))
Snygga blad, Ligularia kanske?
Det är svårt att berätta om trädgårdar man besökt och
verkligen göra dem rättvisa. Ingen känner trädgården bättre än ägaren själv och
ingen annan vet i vilka vinklar trädgården är som finast vid en viss tidpunkt,
så därför lägger jag bara ut bilder utan särskilt mycket text.
Vi besökte ytterligare en trädgård i Piteå och mer om den
kommer nästa vecka. Känner mig lite trött på blogger just nu. Tusan så svårt att få text och bilder att stämma.




























