En trädgård jag sett otaliga fina reportage
från och som jag bara inte kunde åka förbi när jag såg skylten vid E4 strax
norr om Härnösand.
'Landskapsarkitekterna Ingelöv Jonsson och Sture Forsberg
köpte på 70-talet en karg bergknalle i Hyndtjärn, med mossa, tallar, granar och
en fantastisk utsikt. Det var byns soptipp, komplett med bilvrak, innanfönster
och konservburkar. Där skapade de sin dröm, en prunkande trädgård och ett
arkitektritat hus – helt integrerat i naturen. Villa Fraxinus blev snabbt ett
populärt besöksmål för turister och trädgårdsintresserade som förundrades över
blomsterprakten.'
Sedan
något eller några år tillbaka har trädgården nya ägare men det var ändå väldigt
roligt att få se strukturen
och de
fina dammarna i verkligheten.
Här precis som i så många andra trädgårdar norrut blommade
klippståndsen, Ligularia dentata, tror jag, så fint och bladen var helt utan snigelangrepp. Den jag satte för
några år sedan åt sniglarna upp bara jag vände ryggen till.






















