lördag 31 maj 2014

Ett eländigt men vackert ogräs.

Det finns fler än 500 arter av ogräsmaskrosen, Taraxacum officinale, i Sverige. Blomman kan bilda frön utan befruktning och avkomman blir genetiskt lika modern. 





































Den har en otrolig växtkraft. Plantan pressar sig upp genom asfaltsbeläggningen på vägarna och mellan de smalaste springorna i stenläggningen. 







































Tveksamt om den är ett kärt barn, troligen inte, men den har flera namn. Prästakrona och sjusovare är ett par av dem. Sjusovare bara för att blommorna sluter sig tidigt på kvällen.







































Den är inte bara uppskattad av djur utan också av barnbarnet och lite av mig ;-))


fredag 30 maj 2014

En sen kväll i slutet av maj.

Klockan närmar sig halv elva. Blåregn, akebia, myskmadra, tidigblommande pioner och de få azaleror vi har blommar för fullt och så här dags på dygnet är de alla trädgårdens stora doftspridare.







































Myskmadran doftar visserligen mer som torkad men den där speciella doften finns där även nu.







































Försommardoften önskar jag att jag tillsammans med rabarberstjälkar och sparris kunde frysa in för att i december-januari plocka fram och uppleva igen när mörkret och kylan härskar som mest.
Här krånglar datorn. Ibland fungerar den men oftast inte.

Trevlig helg!

onsdag 28 maj 2014

De där fyrkantiga med järn som sticker upp

ser just nu ut så här.



Den 14 april skev Merja i en kommentar - Nyfiken på vad det blir av de fyrkantiga med järn som sticker upp.

Den 13 april hade vi betonggjutning i Toscanagruppen http://www.gladjekallan.blogspot.se/2014/04/en-rolig-lordag.html. Min man och jag göt 2 bordsskivor. Lite tjocka och svårplacerade trodde vi då men idag när bordsunderredet börjar ta form är varken tjockleken eller formen ett hinder. Det ser riktigt bra ut, eller hur?¨

Trevlig helg!



lördag 24 maj 2014

En god och bördig jord eller övergödda marker ger vackert spetskantade vägrenar i slutet av maj.

Just nu blommar hundkäxen som allra finast och minst ett par veckor tidigare än vanligt. 







































Enligt Linné är växten ett tecken på god och bördig jord.



Vackert är det i vilket fall som helst!

Det är inte bara hundkäxen som är fina just nu. Aklejorna och brunnävorna blommar för fullt och visar sig från sin allra finaste sida. 










































Vet att många tycker att både aklejor och brunnävor är ogräs och väljer bort dem från trädgården trots att båda har fröställningar som är lätta att klippa ner innan fröna mognat. Själv är jag väldigt förtjust i båda men jag är snabb med sekatören för att slippa från allt för många spontansådder. Idag när vi hade besök av Vara Trädgårdsförening var det många av besökarna som precis som jag tycker mycket om brunnävorna. Härligt att inte alla tycker den växten är ett ogräs ;-))

Trevlig helg!

fredag 16 maj 2014

Snart är den klar och både snigel och rådjurssäker.

Odlingsburen som vi har haft i ganska många år, ett måste om inte rådjuren skall äta upp det vi odlar, börjar bli klar. Plåtkanterna gör att vi nu kan odla lite upphöjt








































och igår när flisen kom på plats i mittgången blev det riktigt fint. 









































Nu saknas bara snigelstoppet, en kant som skall svetsas fast upptill på plåtkanten och att fästa remsorna som är flätade i rutorna. Dessa hindrar rådjuren från att sticka in huvudet och mumsa i sig det de kommer åt.
Mycket av det jag sått börjar komma upp och det gör våtarven också. Tittar jag noga ser det ut som om den är bredsådd för den kommer överallt.  


Trevlig helg!



torsdag 15 maj 2014

Humleblomster

Geum rivale, blommar redan, säkert 3 veckor tidigare än vanligt.

























I nya bokhyllan på biblioteket stod för någon vecka sedan en bok som fångade min uppmärksamhet. Den heter Linnés levande blomster och är skriven av Örjan Nilsson Och John Chang  McCurdy. En fin och informativ både blädder och faktabok som jag just nu tittar och läser i nästan varje dag.
I den står det att humleblomster bara får följa med i försommarbuketterna som ett lite udda inslag men det håller jag inte med om. Visst är det en lågmäld och lite försiktig växt både när det gäller färg och form men tittar man närmare är den helt förtjusande och jag tycker den gör sig alldeles utmärkt i en bukett utan andra utfyllnadsväxter.
’Enligt Linnés beskrivning:  ’Geum floribus nutantibus, fructu oblongo: aristis plumosis’ – Blommor nickande, fruktställning avlång, fruktborst fjäderlika.’

lördag 10 maj 2014

Efter en promenad i skogen

på förmiddagen tillbringade jag resten av dagen i trädgården.  En härlig dag fast solen bara visade sig ibland. En dag jag bara varit, fotograferat, rensat lite ogräs, grävt bort plantor som stått fel eller tagit för mycket plats, toppdressat med naturgödsel bland blåsippor och trillium och pysslat om pelargonerna i växthuset. Just nu verkar det som om jag blivit av med de där dj… vita flygarna. 

Dagar att bara vara står just nu högt på min önskelista för tiden går så fort. Kan inte riktigt fatta att en tredjedel av maj redan passerat.








































Nu är sockblommorna så fina. Den gulblommande Epimedium x versicolor,  









































Epimedium x warleyense 'Orangekönigin' och Epimedium x rubrum 
har snart blommat över men 





























Epimedium leptorrhizum, fjärilssockblomman,  








































Epimedium myrianthum,  



Epimedium acuminatum ‘Night Misstress',  








































Epimedium x youngianum 'Roseum' och 








































Epimedium grandiflorum 'Lilafee' blommar för fullt. När blomningen är över finns det vackra bladverket  kvar resten av året.
Epimedium av olika slag  kunde det finnas fler av i plantskolorna – varför måste man beställa godbitarna från utlandet?


Trevlig helg!

tisdag 6 maj 2014

Auriklerna

blommar som finast just nu.
I lördags var Sta Bohuslän-Dalsland med på årets första växtmarknad som ordnades av Bångens hembygdsförening och Ulla hade med sig så fina aurikler.


Hade jag inte redan fallit så hade jag gjort det då.

Själv är jag sedan flera år väldigt fascinerad av just aurikler.


Den lite spektakulära blomningen är speciell. 

Just nu står mina i krukor i aurikelhyllan som min man svetsat ihop men när blomningen är över får de flytta tillbaka till grönsakslandet.







































Bekvämt både för mig som slipper vattna och för plantorna som slipper vänta på vatten.


Primula auricula är en familj som är väldigt stor. Det har korsats fram många olika varianter under årens lopp. 
Är du intresserad hittar du information här http://www.raysperennials.se/

I går hamnade ett lite underligt inlägg här på bloggen. Sedan årsskiftet har jag två bloggar och det som igår dök upp här skulle till - http://olssonholmqvistbilder.blogspot.se/ och http://365foton.se/








fredag 2 maj 2014

Månaden maj

har precis börjat men med tanke på hur fort tiden går är den snart slut så det gäller att njuta och ta vara på alla dagar vare sig det regnar eller känns lite kyligt. Bokarna har precis slagit ut och när man ser just den grönskan är det lätt att ställa sig frågan: - Finns det något finare?








































Här hos oss blommar och doftar luktolvonet,











































blåregnet har massor med knoppar,







































magnolian blommar som aldrig förr 









































och flera av auriklerna har slagit ut.




Den här veckan är det säsongens sista Blooming Friday och temat är månaden maj. Tack Hélena, hoppas du har ork och lust att fortsätta när hösten är här igen.

Trevlig helg!

torsdag 1 maj 2014

Dessa små men otrevliga vita flygare.

Varifrån kommer de? Hade inga inomhus under vintern men nu när jag planterat om pelargonerna och flyttat ut dem till växthuset har de dykt upp igen. Har inte haft någon värme i växthuset under vintern och alla krukor jag haft inomhus är väldiskade. De som stått ute har jag bara borstat ur. Trodde kylan skulle ta död på dessa, just nu, väldigt avskydda små kryp.







































Nu lever pelargonerna farligt. Hoppas det inte blir minusgrader.