fredag 2 maj 2014

Månaden maj

har precis börjat men med tanke på hur fort tiden går är den snart slut så det gäller att njuta och ta vara på alla dagar vare sig det regnar eller känns lite kyligt. Bokarna har precis slagit ut och när man ser just den grönskan är det lätt att ställa sig frågan: - Finns det något finare?








































Här hos oss blommar och doftar luktolvonet,











































blåregnet har massor med knoppar,







































magnolian blommar som aldrig förr 









































och flera av auriklerna har slagit ut.




Den här veckan är det säsongens sista Blooming Friday och temat är månaden maj. Tack Hélena, hoppas du har ork och lust att fortsätta när hösten är här igen.

Trevlig helg!

torsdag 1 maj 2014

Dessa små men otrevliga vita flygare.

Varifrån kommer de? Hade inga inomhus under vintern men nu när jag planterat om pelargonerna och flyttat ut dem till växthuset har de dykt upp igen. Har inte haft någon värme i växthuset under vintern och alla krukor jag haft inomhus är väldiskade. De som stått ute har jag bara borstat ur. Trodde kylan skulle ta död på dessa, just nu, väldigt avskydda små kryp.







































Nu lever pelargonerna farligt. Hoppas det inte blir minusgrader.

fredag 25 april 2014

Våren hos mig....

Även om det fortfarande är vinter när de första snödropparna pressar sig upp genom marken känns det som vår i hjärtat när jag ser dem.


Denna veckas tema i Blooming Friday är ’våren hos mig’ och våren här kommer alltid med snödropparna



 för att sedan fortsätta in i julrosornas






































och blåsippornas tid.


Luktviolerna får jag inte glömma - den doften är nästan ett måste och gärna i kruka så det är lätta att gå dit och 'sniffa'.

Snödropparna har blommat över sedan länge men julrosorna är fortfarande fina och några av de dubbla blåsipporna har precis börjat slå ut. Trodde att flera av dem dog av frystorkan förra våren så jag har blivit glatt överraskad. Tulpanerna har börjat visa färg, magnoliorna blommar och aklejorna sträcker sina blomstjälkar mot skyn. Nu gäller det att lyfta blicken att inte bara gå böjd och rensa ogräs.
























Trevlig helg!




onsdag 23 april 2014

Ibland blir det bra.

Just nu blommar julrosor, Helleborus hybridus, med mörka, nästan svarta blommor 



tillsammans med en Helleborus argutifolius vars blommor är ljust gulgröna. 













Kungsängsliljorna kan inte ha bättre sällskap.









































Just nu är det är så fint! tycker jag. 

tisdag 22 april 2014

Löken är satt

………’under en av de talrika faserna i mitt liv härskade jag över några sängar med morot, kål, sallad och kålrabbi. I sinom tid visade det sig att jag dagligen måste sätta i mig hundratjugo rädisor eftersom ingen annan hemma vill äta några fler. Veckan därpå drunknade jag i kål och sedan kom det orgier i kålrabbi, som till och med var träig. Det fanns veckor, då jag tre gånger om dagen var tvungen att äta sallad för att inte behöva kasta bort den. Jag ämnar inte alls fördärva glädjen för grönsaksodlarna, men vad de dragit upp, det må de också äta. Om jag vore tvungen att äta upp mina rosor eller knapra på konvaljblommorna, så tror jag, att jag skulle mista den rätta aktningen för dem. Bocken kan visserligen bli trädgårdsmästare, men trädgårdsmästaren blir nog inte i första taget bock för att kunna mumsa på sin trädgård.’ Ur Ett år med min trädgård av Karel Capek.

Det var inte bara sättlöken och potatisen som kom i jorden under påskhelgen. Olika sorters rotfrukter, mangold och sallad fick jag också sått. Hoppas jag inte varit för tidigt ute. Rädisfröerna petade jag ner som kantväxt.
Tänk att det kan vara så roligt att gå där med rumpan i vädret för att stoppa ner små frön i jorden, drömma om kommande skördar och få ont i ryggen.








































Fåglarna sjöng, björkarna slog ut, solen sken och det ryggonda, det går kanske över.
Visst har jag sått många olika sorters sallad men inte tänker jag göra som Karel Capek. Det jag inte behöver eller vill ha kan barnen, goda vänner eller komposten få.








































Nu börjar det bli riktigt fint i vårt grönsaksland. Snart saknas bara flisen som skall ligga på gången och lite finlir. Inga rådjur eller älgar kan ta för sig, bara en och annan snigel. Men snart är det slut på det också.


söndag 13 april 2014

En rolig lördag

Igår hade vi betonggjutardag. Det blev en dag med många ryggböjningar

























men också glada skratt.

Även minnen från barndomen dök upp ;-))








Tack alla för denna heldag!


fredag 11 april 2014

Tålamod

har jag egentligen aldrig haft men numera är jag medveten om att jag är otålig och att jag har svårt att bara sitta still så därför har jag nästan alltid en bok med i väskan ifall det blir väntetid i bil eller färjekö.



Det var längesedan Pulmonarian 'Tim's Silver' var så fin som i vår.

Möjligen är det trädgården som fått mig att inse att det är bra att i alla fall vara lite tålmodig. Under åren som gått är det åtskilliga skott som jag tidigt på våren grävt eller ’pillat’ av bara för att jag måste se om de överlevt vintern. Om jag inte varit så otålig och nyfiken hade troligen många fler av dessa plantor klarat sig.
Att fröså perenner, buskar eller träd är både roligt och spännande. Under senare år har jag av bekvämlighetsskäl men framför allt av platsbrist inriktat mig på att så perenner som har lång groningstid och som dessutom tar lång tid på sig innan de blommar, lite konstigt med tanke på att jag inte har något tålamod.
Krolliljor, pioner och trillium är sådana växter.
Det sägs att en krollilja behöver 7 år på sig från frösådd till blomma och då är det inte ens säkert att när den väl blommar ser ut som den man hoppades och trodde.
Vill man vara helt säker på vad det är man odlar när det gäller krolliljor är det delning eller förökning med lökfjäll som gäller.


Min frösådda Lilium ’Sweet Betsy’ har tittat upp, om det nu är en ’Sweet Betsy’?
Det samma gäller pionerna. De måste också delas för att man skall vara säker på vad det är man har i rabatten 


så den här frösådda amerikanska hybriden som jag lyckats få att överleva är ett oskrivet kort. Nog är det spännande?

Hur det är med trillium vet jag inte. Denna frösådd som är Trillium kurabayashii får jag vänta länge på innan jag ser den blomma om jag nu ens kommer så långt?
Veckans tema i Blooming Friday är tålamod och fler bidrag hittar du här.


Trevlig helg!

onsdag 9 april 2014

Gråmulet har det varit i flera dagar


men Milium effusum ’Aureum’ lyser upp. 



Ett gräs som just nu lyser gult i delar av trädgården.
Gult är absolut ingen favoritfärg men när den gulbladiga hässelbrodden tidigt på våren målar marken med sina lysande blad är jag mer än förtjust i gult ;-))
Visst frösår sig den en hel del men fröplantorna är lätta att rensa bort eller flytta.

Tråget, det fina, köpte jag från  http://www.suedeco.se/ för ett par år sedan och det har jag inte ångrat.


Inte särskilt fint med blå pärlhyacinter till de penséerna. Nu har jag bytt ut dem och planterat vita istället. Här är de nyplanterade och ser de lite ledsna ut.

fredag 4 april 2014

Vilken härlig utevecka vi haft

i alla fall vi som är ’lediga’ hela dagarna.
Det är nästan svårt att förstå att det bara är i början på april.
Veckans tema i Blooming Friday är flit och lite flitiga har vi, min man och jag varit. 


Pelargonerna har planterats om och fått flytta till växthuset 








































och en ny spalje och ett klätterstöd till en klematis har under veckan sett dagens ljus.



Fast vi tillbringat nästan hela dagarna ute har vi bara sett 3 stackars humlor. Var finns alla de andra och var finns alla flitiga bin? 

Nog borde de vara ute nu när blåsippor,



julrosor, 



nunneört, lungört, botaniska tulpaner  



och luktvioler blommar för fullt.

Det känns skrämmande att det inte surrar mer i trädgården än det gör.






måndag 31 mars 2014

Det finns en glädje

heter en diktsamling av Bo Setterlind från 1971. Boken som jag har framför mig plockade mina föräldrar fram ur sin bokhylla för drygt en vecka sedan och den är ett nytryck från 1989.
Poesin är mer än bokstäver..



Vitsipporna

Så här tänker vitsipporna:
Det snöar i april.
April, april!
Det har snöat, där vi står.
Och samma roll,
fast omvänt, spelar snön,
när det är vår.
Det snöar,
och snön ropar:
Här kommer vitsipporna!

Dikt av Bo Setterlind.

Första vitsippsbuketterna plockade jag i fredags. Nog har vi i år en härligt tidig vår.