måndag 24 februari 2014

Helgen som gick

var vi i Danmark och tittade på julrosor, massor med fina julrosor





























och minst lika fina snödroppar. För någon vecka sedan skrev jag att det finns mer än 800 olika arter och hybrider av snödroppar men lite mer finns det, minst 2000. Jag skulle behöva ha en park. I alla fall tidigt på våren.




























Plantskolan som vi besökte har specialiserat sig på julrosor och heter Gartneriet Spiren














Att nu när man är lite svältfödd på trädgård och längtar efter vår var det som balsam för själen att stiga in i de stora växthusen och mötas av ett julroshav.
Just den här helgen var en snödroppsodlare från Holland på besök. Han höll föredrag och hade olika snödroppar med till försäljning.

Gissa vad jag gjort idag!







































Grävt bort en blåklocksklematis för att kunna plantera en julros som jag inte kunde motstå och satt lite nya snödroppar.

Hoppas nu våren är här för att stanna.

onsdag 19 februari 2014

I stället för tulpaner.

Här har vi klippt både buskar och fruktträd och då passar jag på att ta in olika ris och kvistar.
Jag tycker om att driva fram våren. Det brukar inte ta mer än ca en vecka innan knopparna slår ut.







































Egentligen skall man inte klippa i plommonträd den här tiden på året men jag var tvungen att korta in några grenar. Nu står några av dem och blommar för fullt och som det doftar. 

























Inte nog med att det är vackert - det är också helt gratis, i alla fall om man har eget ris.

tisdag 18 februari 2014

Härligt

trots regnet idag.
Julrosor 



och snödroppar blommar för fullt.



Det finns mer än 800 olika snödroppar - arter och hybrider.
Under några år har jag haft olika snödroppar med till vårens första växtmarknader. Varje gång har jag fått minst en kommentar: - Snödroppe, ja den har jag.
Ofta har jag undrat över om rododendronodlaren får höra något liknande. 
- Rododendron, ja den har jag. 

Fortsatt skön 'vår'vecka!

fredag 14 februari 2014

Rosa – Rött

Ett passande tema i Blooming Friday just den här fredagen.

Rosa krolliljor med vårt röda hus som bakgrund blir mitt bidrag till veckans tema. 

Backtimjanen brukar blomma samtidigt med krolliljorna i början på juli men förra året hade barfrosten tagit död på den. Den här vintern har jag täck ordentligt med löv och ris. När den blommar fylls trädgården av bin, humlor och fjärilar. 
Lilarosa, rosa och rött, en konstig färgkombination, men jag tycker om den.







































Trevlig helg!

tisdag 11 februari 2014

Av vårblommorna

är det inte bara snödroppar jag tycker mycket om. Blåsippor och julrosor hör också till favoriterna.

På norrsidan av den lövfällande häcken mot söder trivs blåsipporna väldigt bra och det är där jag har planterat både köpta plantor och mina egna frösådder. Förra våren var barfrosten i mars riktigt elak mot de små plantorna så i år har jag tagit lärdom och alla har fått ett tjockt lövtäcke.


Igår klippte jag häcken och idag samlade jag upp klippet. Där under buskarna bland alla våta löv stod en liten blåsippsplanta med flera knoppar som var färdiga att slå ut.

Hallå – det är ju fortfarande vinter!

lördag 8 februari 2014

Fast det bara är februari månad

börjar trädgården vakna. Jorden är fortfarande hård och lite frusen men snön är borta och min mest älskade vårblomma sticker upp sina spjut lite varstans.


De snödroppar som är tidigast till att blomma har redan små vita dinglande droppar och ’John Gray’ är en av dem.

’Ofelia’ är också tidig och knopparna börjar ändra läge från upprättstående till hängande. Visst är jag väldigt förtjust i just snödroppar men vilka vårblommor kan man låta bli att tycka om nu när man är svältfödd på uteliv och värme.

Nästa soliga dag slår vintergäcken ut. Gult är inte fult, i alla fall inte på våren.

Trädgårdslängtan är stor så i fredags var jag ute och tog bort täckningen på julrosorna. Knopparna, och i år är de många, är betydligt roligare att titta på än granris men för säkerhet skull har jag sparat riset för vintern är ju inte slut ännu.


fredag 7 februari 2014

Å ena sidan


är jag väldigt förtjust i rosor, särskilt när de ser ut som de här. Vad de heter vet jag inte, men de växer hemma hos Elise och Göran.




Å andra sidan tycker jag rosor är eländiga att ha i trädgården. Svampar och steklar tycker om dem minst lika mycket som jag och hur jag än bär mig åt är det alltid några som får rost eller svartfläckssjuka. 


Denna veckas tema i Blooming Friday är å ena sidan. När det gäller rosor spelar det egentligen ingen roll om det är åt den ena eller andra sidan för helt utan rosor kan en trädgård inte vara, eller hur? 

Trevlig helg!


måndag 3 februari 2014

Årets första fixareftermiddag i trädgården.

Idag sken solen och talgoxarna trodde precis som jag att våren, den jag tyckte vi hade för några veckor sedan, kommit tillbaka.







































Mycket av snön har regnat bort. I resterna som finns kvar sticker snödroppar, vintergäck och julrosor upp. 







































Kunde inte motstå utan plockade en liten bukett med snödroppar idag när jag var ute och klippte i äppelträdet och nu ikväll har de slagit ut. De står på köksbordet i min och vårblommornas favoritvas och luktar så gott men det är först när jag slår mig ner vid bordet eller sticker näsan i buketten som jag känner doften.







































Fick nog klippt ungefär hälften av vårt stora astrakanträd. Jag tar de nedersta grenvarven och sedan får maken ta resten.







































Grenar, årsskott som är ungefär max 1 cm i diameter klipper jag i bitar, 2-3 cm långa. Detta klipp använder jag som marktäckning i krukor som jag har ute. Betydligt finare att titta på än naken jord. En idé jag knyckt från Tage Andersen. 



























Under klippet har jag ett grönt nät för att det skall vara lätt att ta bort grenbitarna om jag vill jordförbättra eller plantera om. Stormarna vi haft i vinter har vält krukorna ett flertal gånger och skatorna tar en och annan bit så nu behövs mer täckmaterial. 


fredag 31 januari 2014

Fredag igen och Blooming Friday.

Denna vecka är temat i Blooming Friday ’kärlek’ och jag tolkar det som kärlek till trädgården.
’Trädgård är en passion, en plats man älskar att vara på och som man saknar när man inte är där. En lycklig plats, en tillflykt där tid och omvärld försvinner.’ Detta är ett citat som jag tycker mycket om och som jag hittat någonstans men inte minns var. 






































Var det kärlek när jag låg på alla fyra och rensade ogräs fast det bara var januari och egentligen full vinter eller var det städmani?
Kanske var det kärlek när jag en sommar för ganska många år sedan gjorde nattliga promenader i trädgården iförd morgonrock och pannlampa. Med tomtelykta i ena handen och sax i den andra. De spanska skogssniglarna vällde in och eftersom jag inte kunde sova så gick jag på snigeljakt.

’Gräv och du skall finna en skatt.’ Emma Lundberg

Trevlig helg!




söndag 26 januari 2014

Nu är det gjort!

Aklejor kan jag inte vara utan. Älskar denna växt fast den frösår sig hej vilt. 






































För att slippa alltför många aklejor i trädgården brukar jag under sommaren märka de plantor som jag tycker har finast blommor och som jag vill spara frön från. De andra, inte riktigt lika fina, klipper jag bort fröställningarna på. Fast det är svårt att välja och det blir lätt att jag sparar fler än jag tänkt från början. Lustigt nog verkar det som om de jag tycker bäst om har kortast livslängd.



I januari, februari sår jag i krukor som jag ställer ut och när försommaren är här brukar fröerna gro. Aklejor är inte frökonstanta så det är inte alls säkert att de nya plantorna, från egeninsamlat frö, får likadana blommor som ’mamman’ även om många får det. 






































Under sommaren, sensommaren brukar jag plantera ut småplantorna i grönsakslandet och där får de stå tills de visar sina första blommor och det händer oftast året efter sådd. Då är det härligt att gå där och välja och vraka ;-))




Sommaren 2012 samlade jag in riktigt många olika sorters aklejafröer som jag skulle sått förra vårvintern men det blev inte av. Idag har jag sått både dem och fröerna från 2013. Det skall bli spännande att se om det kommer att gro i alla 20 krukorna. De gamla fröerna såg små, torra och skrumpna ut, men man vet ju aldrig.