tisdag 31 december 2013

Gott slut och Gott Nytt År!

Man glömmer fort. Nog trodde jag att det var både mycket 
snö och väldigt kallt i slutet av december 2012, 
men tittar jag på foton från förra årsskiftet verkar 
väderleken varit precis som den vi har nu. 
Många plusgrader, ingen snö och mycket i trädgården
som fortfarande var grönt. 

Vädret just nu lockar mig att tro att våren snart 
är här för julrosorna blommar eller har stora knoppar. 
Vis av förra vinterns barfrost får de nu behålla sina 
blad och dessutom ett extratäcke av löv.

Kejsarolvonet har massor med knoppar 

och det har den lilla vitblommande tibasten också.

Skimmia x confusa 'Kew Green', ett reseminne från 2008 
och Trewithen, frös ner helt i våras men har kommit 
tillbaka. Vackert med lite grönt mot allt det gulbruna.

I grönt börjar också snödropparna måla marken, 
grönt med lite vitt.

Ett riktigt Gott Nytt År och  

ett härligt trädgårdsår! 

önskar jag er alla.

söndag 29 december 2013

Så fort jag känner doften

av saffran drömmer jag mig tillbaka till Toscana och 
Maura Mucciarellis hem. Där vi bodde, 



vi fyra tanter, en natt förra hösten och fick lukta på saffranspistiller, även om det ser ut som om vi bara äter, 



och njuta av saffransris till middag. Tyvärr hade krokusen, saffranskrokusen inte börjat blomma.










Fältet såg både brunt och öde ut. Skulle så gärna en gång vilja se ett fält med saffranskrokus i full blom.’Ett rop hörs över bygden, klockorna ringer och arbetarna rusar till fälten, kryper uppför och nerför raderna av blommor för att plocka så många de hinner innan middagssolen får kronbladen att sloka och skingra krokusblommornas fylliga innanmäte. Och det är innanmätet - de tre trumpetformade märkena och en bit av det vita stiftet - som under årtusenden varit den åstundade lönen för mödan. Denna ömtåliga kraftfullhet gör skörden snabb och brutal. Den vecka eller de veckor som saffranskrokusen blommar - med tre blommor på varje lök som slår ut tre mornar efter varandra - kräver ett stordåd värdig en Herakles. Fingrar kroknar och ryggar börjar värka. Ögon rödsprängs av trötthet och hud fläckas i en mörkorange färgton.’ Ur boken Saffran av Pat Willard.

















































Nog låter det jobbigt – men jag skulle ändå vilja vara där för att återigen få känna doften och se krokusen, saffranskrokusen, på riktigt och i full blom.



fredag 27 december 2013

Tomten kommer ju bara till snälla barn,

så jag är fortfarande både lite frågande och överraskad över julklapparna jag fick, för inte har jag varit speciellt snäll inte.


Trädgårdsförklädet i jeanstyg som låg i ett av paketen blev jag riktigt förtjust i, gillar att det inte är särskilt feminint och 'puttinuttit' så det vill jag gärna visa för fler trädgårdsintresserade. 



Sekatören, den slitna och smutsiga, är min egen sedan många år så den har inget med förklädet att göra. Det är bara jag som provar om den passar i, vad nu kroken heter ;-))

God Fortsättning!


söndag 22 december 2013

En Riktigt God Jul!

Snart är ljuset på väg tillbaka och korgen med grönsaksfröer väntar på inventering. 
Det får den göra tills efter helgerna men då.....



En riktigt Glad och Skön Jul!

torsdag 19 december 2013

Spänning i tillvaron.

Förutom trädgård är jag väldigt, mer än väldigt, förtjust i loppisar och auktioner. Älskar att hitta handvävd damast, fint glas och annat spännande som jag måste forska vidare om för att få veta vad det är jag köpt på känn. Oftast är det nyfikenheten eller att jag fallit pladask för något, som styr när jag gör ett inrop på auktion eller inköp på en loppis. Ibland vet jag vad det är eller vem som formgett och då är det anledningen till inköpet/inropet men det händer minst lika ofta att jag bara går på känsla. Att köpa tre fina handvävda damasttabletter för tio kronor som kanske kan vara vävda av Carl Widlund, den dansande damastvävaren från Värmland. Fast han brukade väva in sitt namn. 




























Eller för trettio kronor en fin handvävd damastduk med namnen Lagerlöf - Wallroth invävda.




























Selma Lagerlöfs mamma hette Wallroth som ogift. Bara namnen skapar nyfikenhet. 
Att forska vidare och försöka få fram ursprunget tycker jag är riktigt spännande, särskilt nu under vintern när inget händer i trädgården. Och dessutom är nästan alla damastmönster inspirerade av natur och trädgård och inte tar dukarna stor plats i skåpet heller. 


Har en god, riktigt god vän, med nästan precis samma böjelser som jag, förutom trädgård och enligt henne lever man så länge som man bejakar sina intressen och den inställningen har jag försökt att ta till mig. Att jag dessutom har hjärtligt roligt under tiden är ett stort plus.

tisdag 17 december 2013

Fast vi ännu inte firat jul

har primulan blommor 


och snödropparna börjar sticka upp,


men som i visan, ser du en fjäril en nyårsmorgon så tro inte att det är vår ;-) 

lördag 14 december 2013

Luciadagen och Jul på Liseberg.

En härligt varm, solig och ljus decemberdag. 



Efter att morgondimman lättat, 


tittade en sol försiktigt fram.


 Så småningom hamnade jag på Liseberg.


Ett vackert ljussatt Liseberg (suddiga mobilfoton) med ett fåtal butiker som visade riktigt fint hantverk. Framför allt var det från Klässbol i Värmland och A-K WIBERG på Gotland. 


Stämningen var det verkligen inget fel på men trist och lite beklämmande att se allt masstillverkat skräp som säljs i butikerna. Liseberg har även i sin egen butik bara detta billiga ’krafs’, som efter en eller möjligen två säsonger hamnar på sopberget, ett berg som redan nu är mer än tillräckligt stort.


Fortsatt trevlig helg! 

fredag 6 december 2013

Årets höjdpunkt

Just nu har kejsarolvonet börjat blomma, svavelpionens skott lyser röda och den turkiska hasseln har fullt med vackert brunlila hängen.



Temat i årets sista Blooming Friday är årets höjdpunkt och frågan är vad jag skall välja.


Är det när snödropparna står i full blom en varm och solig vårdag 


eller den dag jag plockar sommarens första bukett med luktärter?


Kanske när rosen ’The Alexandra Rose’ blommar som finast, 


när det går att skörda egna grönsaker


eller när det lyser om fröställningarna och hösten är här. 


Bara en enda höjdpunkt kan jag inte välja ut. Det är själva trädgårdslivet som är årets höjdpunkt. Att hela tiden få vara med och vänta, längta, drömma om och uppleva alla årstider. 

Många tack till Helen med bloggen Bland Rosor och Bladlöss, som under många av årets veckor gett oss ett Blooming-Friday-tema. 
  
Trevlig helg!

onsdag 4 december 2013

Alla andra hostor

har vissnat ner. Där de stått syns bara naken jord, men Hosta 'Totally Twisted' var för ett par veckor sedan fortfarande grön.



Nu har den börjat vissna men ännu finns bladen kvar.


Trevligt med hostor som är fina under så lång tid.


söndag 1 december 2013

Min alldeles egen reklam – Boktips.

I torsdags hittade jag i hyllan för nya böcker på biblioteket en helt underbar trädgårdsbok. Den heter Paradiset och är skriven av Sanna Töringe. Fotograf är Sophia Callmer.
Precis så som författaren skriver i boken, tycker jag en trädgård skall vara – det gäller 'bara' att hitta dit.







































Har endast snabbläst boken men det första som dök upp i mina tankar när jag gjorde det var några av Gertrude Jekylls ord i Colour Schemes for the Flower Garden.
’It is just the way it is done that lies the whole difference between commonplace gardening and gardening that may rightly claim to rank as a fine art. Given the same space of ground and the same material they may either be fashioned into a dream of beauty, a place of perfect rest and refreshment of mind and body – a series of soul-satisfying pictures – a treasure of well-set jewels; or they may be so misused that everything is jarring and displeasing.
'Men ’Alla som tycker om sin trädgård lever i sitt paradis.’ skriver Sanna Töringe i boken Paradiset och det är väl en härlig tröst, eller hur?

Här kommer några citat jag fastnade extra mycket för:

’En trädgård är alltid en spegel av sin ägare och i min egen – i den kan jag hitta en vilsenhet och mycket motsättningar. Framför allt mellan lusten att kontrollera och glädjen inför det oförutsedda, som blåklockorna mellan stenarna.’

’Trädgården är en lekstuga, ett grönt hobbyrum, ett laboratorium öppet för experiment.’

’Sköna platser är som stigar. Det är ingen idé att försöka skapa dem på ställen där ingen vill vara eller gå.’

’I trädgården lever vi ut. Vi leker gud och bestämmer vem som skall leva och vem som skall dö.’

’Mitt paradis skall vara som en famn. Det skall ta emot mig och ge mig ro.’



Idag har jag via nätet köpt mig en egen bok. En bok jag kan stryka under och markera i. Bokus (mer reklam) hade bästa priset.