torsdag 25 juli 2013

Ringblomman

Caléndula officinális, spreds norrut från medelhavsområdet. Precis som med kirskålen är det munkarna som fört den med sig.


Just nu är den som allra finast hos oss och jag njuter av att kunna plocka stora buketter.


Har ännu inte testat att ha den i maten men hela växten skall gå att äta även om de nyutslagna kronbladen skall smaka bäst. Endera dagen skall jag testa och strö lite över salladen. Om inte annat så blir det dekorativt.



Detta är min favorit bland ringblommorna.

Förr hade den rykte om sig att vara en riktig kärleksört och symboliserade tillgivenhet.
En medicinsk ört med många goda egenskaper.


Blommorna lär slår ut vid samma tid varje morgon och stänga sig vid skymningen om det inte skall komma regn för då slår de inte ut alls.


Fortsatt skön sommar!

söndag 21 juli 2013

En promenad bland färgglada 'asfaltsblommor'

Delar av familjen har bilar som hobby så det blev en promenad på hårt underlag den här helgen.
Bilderna är från Wheels and Wings i Falkenberg.




Färgstarkt fanns det mycket av.






Fortsatt trevlig söndag!


fredag 19 juli 2013

Hittills har det varit en underbar sommar

på många sätt.



Fotot har min son tagit. 
Nu efteråt känns det svårt att förstå att det är jag som står där i mitten. Inte trodde jag att jag ännu en gång skulle få vandra på kalfjället och inte gjorde det något heller att det regnade nästan hela vandringen till Blåhammaren. Väl framme sprack moltäcket upp och vi fick två soliga dagar.








Hann med en hel del roligt på både upp och nervägen men det får jag återkomma till en regnig dag.


Väl hemma igen kunde jag börja skörda (gallra) lite. Våtarven hade växt mest så grönsakslandet var helt igengrott. Vi har sandjord så det gick lätt att rensa.


Luktärterna hade börjat blomma. Aldrig tidigare har jag haft någon sort som fått så långa stjälkar. Fröerna köpte jag från Runåbergs, men vad sorten heter minns jag inte just nu.



Krabborna 'nappar' bra och det är varmt i vattnet.


Resedan blommar och sprider sin lite 'spröda' doft. Kanske är det med den som med luktviolen. Har man sniffat ett par gånger känns inte doften längre utan näsan behöver vila.

Fortsatt skön sommar...




måndag 15 juli 2013

Vackert ogräs

Kirskål är ett eländigt ogräs om man får in det i trädgården. 


När det blommar är det så vackert att det är lätt att glömma bort hur invasivt och svårutrotat det är.



På Hildasholm i Leksand har kirskålen lyfts fram och fått ta plats.