Caléndula
officinális, spreds norrut från medelhavsområdet. Precis som med kirskålen är
det munkarna som fört den med sig.
Just nu är den
som allra finast hos oss och jag njuter av att kunna plocka stora buketter.
Har ännu inte
testat att ha den i maten men hela växten skall gå att äta även om de
nyutslagna kronbladen skall smaka bäst. Endera dagen skall jag testa och strö
lite över salladen. Om inte annat så blir det dekorativt.
Detta är min favorit bland ringblommorna.
Förr hade den
rykte om sig att vara en riktig kärleksört och symboliserade tillgivenhet.
En medicinsk ört
med många goda egenskaper.
Blommorna lär slår
ut vid samma tid varje morgon och stänga sig vid skymningen om det inte skall
komma regn för då slår de inte ut alls.
Fortsatt skön
sommar!


.jpg)
.jpg)
.jpg)









.jpg)












