fredag 27 november 2020

Favoriten bland ätbart

är veckans tema i TrädgårdsFägring och detta blir mitt i sista minuten bidrag.

Att utse en grönsaksfavorit är inte lätt alls. Skall jag välja kål av något slag, 

tomater eller grönsaker som är väldigt dyra att köpa så som t.ex olika sorters sallad, kryddväxter, sparris, vaxbönor, sockerärter eller den där sättlöken, den röda, som jag brukar plantera ut tidigt i maj för att ha att skörda under sommaren då färsklöken som säljs i knippen är nästan mer än dyr? Eller kanske vitlöken som är lättodlad?

Jag odlar ju mest för direktkonsumtion under sommarhalvåret och hösten bara för att det är roligt 

och för att de där egenodlade grönsakerna smakar både mycket bättre än de jag köper och för att det är en så härlig känsla att kunna gå ut och på plats bestämma vad det skall bli till lunch eller middag. Dessutom är det så himla roligt att se hur de där fröna gror och blir till något stort, något vackert och ätbart.

Kålen kunde jag i år börja skörda av redan i slutet av juni, men jag hade fina pluggplantor som jag dragit upp i växthuset och tidigt planterat ut på friland. Den portugisiska med stora blad blev till kåldolmar, svartkålen till paj och soppa. Av broccolin blev det pyttipanna eller wok. Brysselkålen har jag precis börjat skörda. Det är mer än perfekt att baka den i ugnen på ca 200 grader och den egenodlade är inte det minsta besk, bara så god.

Trevlig helg och fin första advent!

4 kommentarer:

  1. Kållandet är absolut en favorit liksom sallat tidigare på säsongen är detsamma. Jag skulle också fördela gracerna mellan kål, bönor och sallat. Jag sådde kålen tidigt och placerade brättet i växthuset - det var en bra lösning. Tidiga och knubbiga plantor. Idag ska jag testa att ugnsbaka brysselkål - såg häromdan att den är fin i landet nu. Tack för tipset!

    Ha en fin advent! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Hoppas du tycker den ugnsbakade brysselkålen är god.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Härliga bilder och nog är egenodlat det bästa och godaste! Vitlök har jag inte testat att odla...
    Det får bli nästa projekt :)
    KRAM och glad advent till dig från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Vitlök är lättodlat tycker vi så numera är vi självförsörjande.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera