lördag 28 november 2020

Färger jag aldrig skulle ha mer, vare sig inne eller ute, men har ändå

 och jag älskar mina orange ringblommor


och den orangebruna ryamattan 


vi har på landet, Kolmården ur serien Östergyllen av Marianne Richter, köpt på loppis för ca 10 år sedan,


men också, kanske mest, de svagt gula ringblommorna 'Snow Princess' som jag under de senaste åren odlat bland grönsakerna i trädgårdslandet. 


Tidigt 70-tal och den halvmoderna lägenheten vi då bodde i, där vi fick lov att måla som vi ville, blev gul och orange med brunt golv. Helt säkert tyckte vi då att det var både fint, häftigt och modernt med just gult och orange. Färger jag under senare år, säkert 40, valt bort som fula och det gjorde jag ända tills jag började odla plockblommor bland grönsakerna.

Ringblommor och reseda har blivit nästan som ett måste. Helt plötsligt älskar jag de där 'fula' gulorange färgerna och odlar även tagetes, 


något jag aldrig trodde skulle hända. Ringblommor och tagetes hör numera till favoriterna bland ettåringarna tillsammans med luktärterna och resedan.

Länkar till TrädgårdsFägring

och önskar er alla en fin första advent.

8 kommentarer:

  1. Hej Birgitta,

    Kul med mode och det verkar ju som om det mesta kommer igen. Så det kanske inte ska förvåna om 70-talets gul-orange-bruna färger blir det "nya" vad det lider. Märker att jag faller alltmer för orange (visserligen med dragning åt aprikos) men hade samtidigt ruskigt svårt att se skönheten i en gul dahlia som jag odlade för första gången i år. Tagetes (de gula och gulbruna varianterna) har jag fortfarande en bit kvar innan jag skulle ge mig på. Men vem vet vad som händer härnäst?

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja orange blir kanske det nya, nya framöver. Har precis som du fortfarande svårt för en del gula nyanser så som knallgult. Tagetesen raspberry blonde däremot är underbar ;-))
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Det är färger som jag valt bort. Gult finns hos mig, då jag fått dagliljor och de får stå kvar. Ljusgul nyans går riktigt bra. Orange har jag svårt för och tagetes kommer nog aldrig att hamna hos mig. Däremot har jag försökt så ringblommor, både ljusa och orange, men de vill inte trivas här. Mycket beror på var de granna färgerna hamnar .
    Ha en fin 1:a Advent!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Kolla in tagetesen raspberry blonde, kanske du ändrar dig ;-), blommar oavbrutet hela sommaren. Men vi kan ju inte gilla allt.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Tillräckligt stort avstånd till då ihop med suget efter något nytt - ja ibland gör nygammalt skillnaden kanske? Den ljusgula ringblomman har en ljuvlig färg. Sen gör ryamattans historia en hel del till helheten.

    Ha en fin första advent! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      När det gäller gult är det de där ljusa nyanserna jag tycker om, men man ändrar ju sig allt eftersom tiden går.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Ringblomstene er jo utrolig sjarmerende :) Jeg er ikke helt kommet til Tagetes ennå (bortsett fra sorten 'Mr. Majestic', da)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Visst är ringblommor underbara. Har precis beställt nya fröer. En tagetes som är riktigt fin är 'Strawberry Blonde' och den blommar avbrutet tills frosten kommer.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera