lördag 4 juli 2020

Vitlök, Allium sativum


uppskattade jag verkligen inte för ca 40 år sedan. Då avskydde jag doften, men numera är den där löken oumbärlig i matlagningen.


Den är lättodlad och hittills utan fiender här hos oss men det gäller att skörda i tid innan den delar sig och klyftorna börjar gro.




Hade egentligen tänkt vänta ytterligare någon vecka med skörden men när jag igår fick se att en del lökar spruckit  isär och nya små gröna skott börjat dyka upp från klyftorna var det bara att sätta igång. Så tidigt som i år har jag aldrig tidigare skördat vitlök.



Nu hänger 156 finfina lökar på tork längs gången under altanen på landet. Där är det så gott som alltid regnfritt och lite vinddrag. Vitlökarna kommer nog att räcka till både höstens utsäde och det kommande årets behov.
Förra hösten köpte jag utsädet från Semenco och valde vitlökssorterna Messidor och Germidour. 


Kan inget om vitlök så att det blev just dessa två sorterna var bara en slump. Av 2 kg utsäde blev det så många lökar att jag kunde dela med mig till mina två söner och deras familjer och ändå igår skörda 156 egna lökar.
Nog är det extra roligt med egenodlat, eller hur? 
Länkar till TrädgårdsFägring och där hittar du fler trädgårdsbloggar.

Fortsatt skön sommar!

5 kommentarer:

  1. Hej, hej Birgitta!
    Vitlök är inte bara gott och nyttigt, den är fotogenisk också :-)!
    Hur har ni det med regn? Hos oss har det regnat i princip sedan midsommaren, med ett par dagars uppehåll. Det är oinspirerande och tröttande för mig. Men, jag ser att i mitt grönsaksland trivs både broccoli och andra kålväxter eftersom kålfjärilar får inte en chans. Ha det gott! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja!
      Så roligt att höra från dig. Även här har det regnat, vi har nog fått ca 80 mm, inte dåligt, och visst har det blåst, men vi också haft underbara sommardagar. Inte minst veckan efter midsommar. Dagar då även jag bara var tvungen att bada trots alla de små brännmaneterna.
      Nog växer det så det knakar både i grönsakslandet och trädgården här hemma. Har klippt några av häckarna och kanske en tredjedel av buxbomskloten. Skall fortsätta med den klippningen en dag då det är lagom mulet och lagom varmt, när det nu blir så? Men vi är ju fortfarande bara i J:et, av de där jasmånaderna så det känns som om jag har gott om tid.

      Ha det gott och hälsa till Anders!
      ZZZ
      Birgitta

      Radera
  2. Mmm tack för hjälpen! När jag rensade förra veckan drog jag upp några vitlökar som bildats från missade klyftor förra året. Och insåg att det kanske är dags att ta upp de jag faktiskt satte... Men kunde inte bestämma mig. Men nu ska dem upp :)

    2 kg utsäde - först tänkte jag helt galet men så kom jag på att jag köpt hela lökar som utsäde. Men ändå inte 2 kg ;)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Fick upp ögonen för att det kanske var dags att skörda när jag läste bloggar från Mellansverige och när jag sedan såg att en del lökar börjat dela sig var det ingen tvekan. 2 kg utsäde, hela lökar, låter kanske lite mycket men jag har delat med mig så räkna bort minst 1/3.
      I morgon skall jag ut till landet och då får jag se hur lökarna klarat regnet vi haft de sista dagarna.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Ser ut som ett konstverk, dina fina rader med vitlök.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera