söndag 28 juni 2020

Vårt grönsaksland och äntligen sommar igen.


I början av maj såg det ynkligt ut bland både utplanterade luktärtsplantor och tidigt frösådda rotgrönsaker. Vitlöken som planterades sent i höstas var nästan det enda gröna som fanns att se, bortsett från vattenslangen.


Nu snart 7 veckor senare 



och med ett flertal dagar med riktig värme och mycket vatten kan jag inte bara plocka jordgubbar


utan också sockerärter, mangold, broccoli, 



svartkål, sallad och rödbetor och jag njuter av både ogräsrens, den där stunden jag, eller oftast min man, tillbringar med att vattna varannan dag och hur det bara växer. Inte minst vitlöken som snart är klar att skördas.
Att man som jag tagit fel på vanliga vaxbönor och klättervaxbönor är nu inget att göra något åt. Försökte i torsdags att leda upp bönplantorna mot armeringsmattan som omgärdar grönsakslandet och hoppas de skall fatta vinken och klättra rätt.
Det är inte bara de där första ätbara primörerna som hamnat på bordet i sommarhuset 


utan också den där första lilla buketten av luktärer.
Det behövs numera egentligen inte särskilt mycket för att det här livet skall kännas bra. Det räcker ibland med att vakna till rosendoften där på vinden på landet och då komma ihåg att det är honungsrosen som blommar för fullt just nu och att då snabbt hoppa i baddräkten och med hjälp av stavarna ta sig ner till sandstranden.

Eller att kunna se den nyutslagna vallmon bland vitlöksplantorna, ett reseminne från Great Dixter, 



som redan under förmiddagen snabbt tappar sina kronblad.


Länkar som nästan alltid till TrädgårdsFägring.

Ha det sommargott!

4 kommentarer:

  1. Ja det har verkligen tagit fart med värme och vatten. Instämmer i att det bor mycket glädje i det lilla, särskilt i trädgården.
    Ha det gott
    Helene

    SvaraRadera
  2. Ja det må jag säga att var stor skillnad. Och visst är växtkraften underbar! Det är så bra att ta före och efter-bilder. Man har ju en tendens att glömma hur det såg ut innan det blev så frodigt. Och jordgubbar! Såg att våra jordgubbar vi har i pallkrage börjar mogna fint nu. Där är inget problem med att veta ursprunget på jordgubbarna. Och gratis är dom också. Bara lite möda med att odla dom ... men det är ju mest ett nöje.

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Anita

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta!
    Vilken skillnad på den kala marken, och all grönska nu. Härligt med vallmofrön som reseminne. Har själv några från Kew Gardens. Den tropiska värmen har gett med sig, idag är det en behagligare temperatur. Min honungsros är full av knoppar och helt fantastisk, har bara haft den i några år. Doften är härlig.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Det var skillnad på riktigt :) Fin kombination av vallmo och vitlök. Min vitlök får samsas med ante... Men jag har samma upplevelse - allt var lugnt och fint och jag var i fas men så exploderade det. Å andra sidan har jag ätit goda sugarsnap ärtor och faktiskt fått luktärtsplantor att överleva. Dock ingen blomning ännu. Men man ska väl vara nöjd med ett steg i taget tänker jag.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera