tisdag 20 augusti 2019

Klippa buxbom.


Mulet, regn och betydligt svalare i luften, ett riktigt trädgårdsfixarväder, har det varit ett tag och nu har ligusterhäcken fått sin rätta höjd, rosorna är ansade och buxbomen klippt, i alla fall de flesta av kloten och alla häckarna. 


Nog låter det lite pretentiöst för särskilt många häckar har vi inte och de som finns är ganska små. 
Kloten har under årens lopp vuxit till sig 


och några har blivit riktigt stora.


Vi har flera olika sorters buxbom här i trädgården och en av sorterna kommer från sticklingar Ann och jag fick ta när vi besökte Trädgårdsföreningen i Göteborg för många, många år sedan samtidigt som buxbomshäckarna som finns där klipptes. Enligt 'klipparen' skulle de härstamma från Vrams Gunnarstorp. Det är dessa som nu blivit till två små häckar.


Under åren som gått har jag köpt en del plantor märkta Buxus sempervirens 'Faulkner'. Flera av dem har också klippts till klot och sticklinsplantor har det blivit. Plantor med en tillväxt av matt grågröna lite spetsiga blad, precis som de från Trädgårdsföreningen, har klarat sig bra och haft en fin tillväxt medan de med en tillväxt av blankt gröna lite rundade blad, Buxus sempervirens 'Faulkner', heter de också enligt etiketterna och som trots alla löften om härdighet ser bedövliga ut just nu. 


I år har jag nästan inte klippt dem alls, bara kortat in långa nyskott.
För mig är det där med olika sorters buxbom ett enda stort frågetecken men Buxus microphylla från Lindhult är alltid väldigt fin och det är Buxus rotundifolia 'Aureovariegata' också.
Länkar som jag brukar till TrädgårdsFägring.

Ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Klipping av Buksbom er veldig morsomt og det blir fine innslag hagen.
    Du har mange fine "kuler" som ligger samlet og den med tvinnet stammer er kjempefin. Har du stammet den opp selv?
    Ha fortsatt fin uke.
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Så fint du klippt din buxbom, små fina runda klot och den flätade stammen är snygg.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Väldigt fint Birgitta! Och Wrams Gunnarstorp har jag också liksom sticklingar jag plockat från en gammal trädgård. De är super båda sorterna :) Tittade på mina efter jag såg ditt inlägg och jag behöver bestämt klippa en gång till nu.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera