måndag 1 oktober 2018

Sommarminnen


eller hur gick det sen med plantorna jag berättade om på bloggen den 13 juni.


Här i trädgården har jag framförallt perenner i krukorna för jag uppskattar växter som snällt återkommer år efter år vare sig de står i kruka eller rabatt men under besöket på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i våras föll jag pladask för tagetesen 'Alumia Vanilla Cream' och flera sorters rosenskära. Det blev ovanligt många påsar med fröer till olika ettåringar som följde med mig hem.
Tagetesen, både Tagetes 'Alumia Vanilla Cream' som jag hittade hos Impecta 


och Linnétagetesen 'Burning Embers'


har blommat, blommat och blommat hela sommaren. I början av september tog jag bort allt visset, klippte tillbaka plantorna och gav lite gödsel. Trots frost för ett par nätter sedan fortsätter de att blomma. Dessa två nya bekantskaper kommer jag gärna att ha här i trädgården även nästa år.

En gång, för inte så länge sedan, hade jag en rikblommande, vacker och till växten lagom stor rosenskära i kruka. Kanske var det minnet av just 'Xanthos' som gjorde att jag på mässan också föll för de där tre olika rosenskärorna, Cosmos bipinnatus. En vitblommande,'Candy Stripe' och återigen 'Xanthos'.
Redan när jag satte ut de förodlade plantorna såg jag framför mig hur de vita blommorna skulle sväva skirt och vackert över de redan befintliga växterna i den stora rabatten och därför planterade jag dem precis som jag sätter tulpanlökar, spridda på ganska stort avstånd från varandra. 
Det blev inte alls som jag trott och tänkt utan såg bara spretigt och tråkigt ut. I en rabatt med högre perenner skulle de säkert varit helt perfekta både när det gäller storlek och blomvillighet men här bland halvhöga perenner passade de inte. 


Några står fortfarande kvar, trots höjden, för de blommar ännu fint och passar perfekt ihop med snäckorna, eller hur ;-))?
Rosenskära 'Candy Stripe' är också hög men den har fått stöd av en ställning. Clematis recta har brukat fylla stödet men i år visade den sig inte och därför planterade jag istället många plantor av 'Candy Stripe' för att fylla ut tomrummet och det blev lyckat. Nu i slutet av september blommar den fortfarande överdådigt.



Att många plantor på ett ställe med ordentligt stöd istället för någon enstaka lite här och där blir finast här hos oss har jag i alla fall nu lärt mig efter den här sommaren.


Fick jag bara välja ut en favorit bland de Cosmos bipinnatus jag odlat i år så skulle det bli 'Xanthos' med sina ljusgul-vita blommor. Den har jag i två stora krukor och plantorna blommar fortfarande. Gödsel har de fått i bland, i form av flytande näring eller hönsgödsel och när lust och tid funnits har jag klippt bort överblommat.
Sommaren är slut men fortfarande lever den kvar i krukorna ett tag till.

Länkar till TrädgårdsFägring.

Hoppas vi nu får en fin höstvecka!

8 kommentarer:

  1. Jättefin tagetes, ska försöka komma ihåg sorten till nästa vår. Cosmos odlar jag i en sommarblomsrabatt men då brukar jag grupplantera dem. Upplever att så fungerar de bra. Xanthos utvecklades sådär men det var nog handhavande fel tänker jag :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina, Jo att Cosmos är fina i grupp har jag nu lärt mig :-)

      Radera
  2. Your garden is turning out wonderful! I love the different plants and vegetation in your garden. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvaraRadera
  3. These are some great photos that you took of these flowers, I love the quality and clarity of these pictures. Really cool. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvaraRadera
  4. Cosmos 'Candy stripe' är en av mina favoriter. Pålitlig och långblommande. Men den gör sig bäst i grupp som sagt. Har inte provat Xanthos ännu men den är verkligen snygg i färgen.
    Ha det gott
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helene, ja Xanthos är värd att prova och den passar fint i stora krukor.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Hej, hej Birgitta!
    Från att ha varit ortodoxt trogen perenner har även jag upptäckt sommarblommorna. Precis som du uppskattar jag både tagetes och rosenskära. Den vita, enkla av rosenskäror är min favvo. De vill ha näringsrikt och fuktigt i jorden. Sommaren som gick var ju inte optimal för sådant, precis.
    Nu är hösten här mpch både rosenskära och tagetes blommar än - för att inte tala om murbinkan .-)!
    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. Anja! Det är väl härligt att man kan tänka om.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera