söndag 21 oktober 2018

I fredags


när bladen ramlat av såg det lilla pimpernötsträdet ut som om det var fullhängt med små, små ballonger.


Kanske hade det här trädet, som nu vuxit i vår trädgård i 13 år och som 2005, när jag köpte det, bara var 30 cm högt, endast blivit till en större buske om jag inte varit ihärdig med att klippa bort oönskade grenar för att stamma upp och forma det.
Vid inköpstillfället köpte jag två pimpernötsplantor. En kinesisk pimpernöt, Staphylea holocarpa 'Rosea' och en amerikansk pimpernöt, Staphylea trifolia. Ett av dem har dött och jag är lite osäker på vilket det är som jag har kvar men gissar det är Staphylea trifolia. Hör gärna av dig om du vet eller tycker jag har fel.


Trädet, som inte skall blir särskilt stort, har ett fint lövverk, liljekonvaljliknande blommor i långa klasar när det blommar i maj och dekorativa uppblåsta fröställningar som sitter kvar när de vackert höstfärgade bladen ramlat av. 


I dessa fröställningar som nästan är lite hjärtformade sitter endast ett enda frö men trots det har man snart en liten skog med pimpernötsplantor om man inte under våren rensar bort sådana som grott.
Hittills har jag, trots viss rensning, upplevt pimpernöten som ett roligt litet träd som passar utmärkt i små trädgårdar.
Fortsatt trevlig vecka!

12 kommentarer:

  1. Verkligen dekorativt och trevligt och visst kan man göra sig det lilla omaket att rensa lite efter favoritväxterna. Värre med de som sprider sig hejdlöst via rötterna tycker jag.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några rotskott har ännu inte dykt upp, som tur är.
      /Birgitta

      Radera
  2. Spændende træ! Jeg har sået nogle frø af blærenød som jeg fandt i Botanisk Have i København, men jeg ved ikke helt hvilken sort det er. nu glæder jeg mig til at se om frøene spirer til foråret.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas fröerna gror för dig. Kanske kan det ta mer än ett år, men det är egentligen inget jag känner till något om.
      /Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Var tvungen att googla, det är ett träd som jag inte sett förut.
    Mycket vackra blomklasar. Doftar det också?
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om blommorna doftar? Den frågan ställde jag till mig själv i fredags men kunde inte komma ihåg hur det är med den saken. Hoppas jag kommer ihåg att lukta på blommorna till våren.
      /Birigtta

      Radera
  4. Hmmm den där lilla rackaren har jag försökt så men inget har kommit upp efter första vintern... Men trädet är riktigt fint :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Skall jag spara en fröplanta till dig?
      /Birgitta

      Radera
  5. Hei Birgitta.
    Jeg måtte også google, har ikke sett det før. Noe å tenke på:-)
    Virkelig et fint tre.
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att få visa något som inte är så vanligt :-)). Det är verkligen ett litet fint träd.
      /Birgitta

      Radera