fredag 14 september 2018

Njutbart nu


här i trädgården tycker jag Schisandrans ljust gula blad är.


Tidigare har skärmen, armeringsmattan, varit flätad med pil men i våras tog jag bort de ganska så murkna grenarna och det blev ett lyft för Schisandran att slippa dela plats.
Har haft den här vedartade klätterväxten i 14 år och här växer den väldigt sakta och försiktigt. Det kan kanske bero på jordmånen men jag är så nöjd med tillväxten, den behöver inte bli större.


Såg när jag sökte på nätet att den i dag, tillsammans  med Rosenrot, Sibirisk ginseng och Panax ginseng är en erkänd adaptogen och används som kosttillskott.
Bakom skärmen har jag min lilla skuggrabatt. 


Hit når solen sommartid men mest sol är det bara tidigt på morgonen och sent på kvällen. 
Här har jag precis rensat mellan plattorna.

På TrädgårdsFägring, en samlingssida med trädgårdsbloggar hittar du fler inlägg om växter och trädgård.

Trevlig helg!

11 kommentarer:

  1. Lekre bilder fra høsthagen din! God helg!

    SvaraRadera
  2. Flotte bilder fra høsthagen din, Deilig å få renset mellom hellene:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  3. Høsten bringer så mange nytelser med seg. Fin stemning i bildene dine.
    God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten bjuder inte bara på regn utan också mycket stämning.

      Radera
  4. Så intressant att du har schisandra som prydnadsväxt. Jag tänkte just köpa den för sina medicinska egenskaper. Har förstått att de blir ca 3x4 meter så jag funderar lite på var den kan få plats. En bekant har ett jätteexemplar, men jag antar att den tål beskärning. Den verkar inte klättra på egen hand utan behöver lite hjälp, eller hur?
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så vackert med all rost hos dig - särskilt staketet i bakgrunden på sista bilden !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Alltid en njutning att kika in till och din underbara trädgård :) Härliga bilder...
    Måndag igen, dags att ta tag i dagen!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Fina bilder av Schisandran. Jag har en i samma ålder som klätt in ladan
    och dess tak under många år. Den bidrar så till lummigheten i trädgården. Fast jag kan störa mig på dess envisa rotskott som dyker upp lite var stans.
    Ha de fint!

    SvaraRadera