måndag 12 februari 2018

Tiden går fort, snart har halva februari gått,

körsbärskvistarna jag tagit in har börjat blomma 



och det har pärlhyacinterna också.


Det jag skriver om idag har nästan inget med trädgård att göra men väl själva livet. I snart en månads tid har vi, mina syskon och jag, röjt och delat upp mitt föräldrahem och det har fört många tankar med sig.
Länge trodde jag att livet var så gott som evigt men sedan några år tillbaka har det blivit ändligt och numera finns det egentligen inte heller vare sig behov eller plats för nya prylar eller växter till trädgården. En flaska gott vin, en mör köttbit eller en färsk lake och goda grönsaker räcker långt. Ändå har under den här månaden just det där med att ta tillvara och inte bara slänga ett långt gemensamt liv i en container känts viktigt.
Har så länge jag kan minnas älskat auktioner, loppisar, 'fina' saker och växter och det gör jag fortfarande men ett nytt ord, döstäda, har smugit sig i mitt liv. Någon minimalist är jag inte och kommer nog aldrig att bli men har försiktigt börjat träna på att skala bort både saker och växter jag inte längre är så förtjust i men svårt är det för man kan ju ändra sig.

Nu är det snart snödroppstider och jag gläds över allt som komma skall.

Ha det gott! 

4 kommentarer:

  1. Har också nyss städat ur min gamla pappas radhus och har samma tankar som du. Jag tar en bit i taget här hemma och har egentligen massor som jag skulle kunna skänka bort för att släppa in ny energi. En sak i taget så ..
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen erfarenhet men tror som du att det är viktigt att ta sig tid.
      Tack för din kommentar
      Birgitta

      Radera
  2. Tänker på det varje gång jag rör mig i föräldrarnas hus. Ev ska de flytta till sommaren och det kommer nog bli en smärtsam process för de att välja saker. För mig blir det mer och mer en fråga om att inte lägga till utan att byta ut. Om något kommer in behöver något flytta ut. Men lätt är det inte...

    Var sugen på snödroppshelgen hos Spiren men då kommer definitivt växter komma in. Har bestämt att det nog inte är det jag behöver nu :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Snödroppar är verkligen inget man behöver men små glädjespridare är de allt.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera