måndag 19 februari 2018

En snödroppsresa, en rolig februariutflykt till grannlandet Danmark.

Resan gick bra, nästan först i kön stod vi i lördags och roligt har vi haft. 

Det är alltid lika trevligt på Gartneriet Spiren och när man går in i växthusen är det som att ta klivet in i själva våren. Nog var det snödroppshelg men jag kan inte låta bli att visa några bilder på underbara julrosor.


Helleborus 'Madame Lemonnier'


Helleborus 'Black Magic'


Helleborus 'Mahogany Snow'


Helleborus special selection

I år fick vi träffa tre snödroppskunniga män, en från Danmark, en från Holland och en från UK och lyssna på ett intressant föredrag.
Har ju bestämt mig för att minimera både inom och utomhus men i lördags gällde inte det beslutet. Snödroppar som är små och oemotståndliga behöver inte särskilt stor plats och de försvinner helt i början av juni ;-).


Så snart kylan försvunnit skall nykomlingarna få flytta ut i trädgården tillsammans med en blekgul och en orange vintergäck, några vårcyklamen med både vackra blad och blommor som doftar ljuvligt och en julros, Helleborus 'Snow Dance', som enligt Marianne på Gartneriet Spiren skall klara sig ute i kruka året runt och det är i kruka jag skall ha den. Hoppas nu den kommer att tycka om vinterklimatet även här på den svenska västkusten.
För att göra det väldränerat i krukorna jag har ute året runt har jag använt lekakulor som jag lagt i tvättpåsar för att lätt kunna skilja dem från krukjorden. Under den här snödroppshelgen i Danmark fick jag ett väldigt bra och användbart tips av Marianne  på Gartneriet Spiren. I stället för lekakulor använder hon sig av tallkottar. Kottar som bryts ner och blir till jord. Inga fula lekakulor i rabatterna och inga syntetiska tvättpåsar behöver köpas in.




Här har vi fortfarande snö men upp ut snön sticker snödropparna och det lyser om trollhasselns gula blommor. En härlig tid nu tycker jag, inget man kan göra bara titta och njuta även om det börjar klia i fingrarna.

8 kommentarer:

  1. Ljuvliga bilder! Låter härligt att få kliva in i ett växthus som är fyllt av växter den här tiden på året:)
    Blir så glad och inspirerad av dina snödroppe bilder varje år den här tiden! Mina egna brukar jag ju få vänta på minst en månad till. Så många bilder önskar jag mig ;))
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Merja!
      Ja det är en härlig upplevelse att kliva in i växthusen en kall och ruggig februaridag.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Inspirerande bilder :) Nu måste jag fråga - åker ni över dagen? Jag var ju sååå nära att åka i år :) Och när jag läser om din utflykt som låter underbar känner jag att nästa år - det är året det ska ske.

    Snödroppar vill jag sätta fler av. De är otroligt glädjande nu och sen som du skriver borta. Planterade en ljust orange vintergäck förra året - hoppas den kommer även i år.

    Tack för tipset om tallkottarna.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Carina!
    Vi tar det som en trevlig utflykt, åker på fredag, övernattar på hotell och äter gott. Besöker plantskolan på lördag och sedan åker vi hem.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Vilken upplevelse att se alla fina Helleborus, i så många olika färgnyanser. Köper någon ny varje år. Snödroppar har jag försökt sätta lökar av många gånger, men inte lyckats. Fick färdiga plantor av en bloggvän, och de har kommit upp, men de blommade inte. Hoppas de gör det i år.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Maribel!
    Torra snödroppslökar som finns att köpa under hösten är det svårt att få att 'gro'. Snödroppslökar gillar inte att torka för mycket. Lökar man får av vänner och planterar direkt brukar nästan alltid ta sig.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Står på önskelistan att åka till Gartneriet nån gång, men tror inte så många av deras plantor och lökar skulle trivas här. En upplevelse vore det ju i alla fall.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Ah, den där första bilden på julrosorna är helt ljuvlig!

    SvaraRadera