fredag 23 februari 2018

En fredagskväll i slutet av februari.

Yr har lovat kyla, riktig kyla och därför är jag glad över julgranen som ännu inte hamnat på komposten. Den har i dagarna fått nya uppgifter. 





De avklippta grenarna har blivit ett förhoppningsvis skyddande täcke över julrosknopparna.
Lite snö har vi och den tillsammans med grankvistarna hoppas jag kommer att skydda växterna och mota kylan som komma skall. Vill egentligen inte ha mer vinter utan längtar efter både ljus och värme men man får ta det som det kommer…...
En dag i sänder...


Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Det er fint, at juletræet både kan være til pynt og nytte. Jeg håber, at dine planter kommer godt igennem frosten. Nu må det godt snart blive forår med lunere dage.
    Du må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att du hade granen kvar och kan utnyttja grenarna. Jag har sparat en avklippt tuija gren som går att få en del kvistar av som jag ska täcka med och jag ska snart börja täcka en del buskar och rhododendron med säckväv mot solen.
    Jag tror det är ordentlig tjäle nu när vi har så lite snö så det blir lite besvärligt. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  3. Hoppas snön och julgransgrenarna skyddar julrosknopparna. Håller med om att det vore mycket behagligare med vår nu. Idag täckte jag mina mest känsliga rhododendron. Den här tiden kan vara påfrestande för det vintergröna med värmande sol på dagarna och iskyla på nätterna.

    Trevlig helg till dig också!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Vår Julgran hann försvinna innan jag fick tag på några grenar, men vi har ett snötäcke som skydd. Julrosorna tittar fram i snön, men kunde inte se några knoppar ännu. Vi har -7 och ett strålande solsken idag. Det är lagom temperatur, börjar längta efter våren, men den dröjer ett tag till.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera