fredag 19 januari 2018

En ganska så solig vinterfredag har vi haft idag ..

Snön, de där fem centimeterna, knarrade lite under våra steg på skogspromenaden även om det bara var ett par minusgrader och solen försökte och lyckades ibland tränga sig igenom diset och den ganska så grå himlen.


Vi njöt och konstaterade att det är onödigt, nästan slöseri med tid, att längta efter sol och värme. Nu är nu, varje dag är njutbar. Den lilla snönmängden som kommit lyser upp och lyfter fram allt det vintergröna både i skogen och trädgården.


Men det inte fel att ha en extra njutning på fönsterbrädan, en njutning med både doft och blomning som får oss att komma ihåg och lite drömma om den där våren som komma skall.



Trevlig helg!



18 kommentarer:

  1. Fint med egna snödroppar från trädgården på fönsterbrädan! Just nu har vi ca 20 cm snö så jag får vänta et tag till innan jag kan gräva upp egna. Jag får njuta av det vinter landskapet istället.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi här på västkusten har sällan vare sig kyla eller snö men just nu har har vi det. Trots det lyser det lite vitt bland alla gröna spjut som stuckit upp i rabatterna även om marken är frusen och gräv går inte.
      Ha det gott!

      Radera
  2. Härliga tankar och bilder. Den där stenen var fascinerande :) Är din trädgårdstomte i högerkolmnen ny? Eller har jag bara missat den förut... ..oavsett så var den urläcker.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Tomten har varit med länge. Köpte den på mitt första mässbesök i Stockholm och det är nog ca 12 år sedan.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Ja visst är det onödigt att längta efter värmen nu men man vill ju så gärna att det ska börja droppa av solens strålar. Man ser ju faktiskt lite av ljuset som kommer lite tidigare varje dag men än är det en bit kvar. Fint med snödroppar, riktiga vårblommor. HA det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset har börjat komma tillbaka och visst är det härligt. Tiden går så fort så snart är det återigen dags för trädgårdsmässan i Älvsjö.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Det är en konst att leva här och nu. Att längta till våren, att tiden ska gå är ju lite som att längta livet ur sig själv. Vackert med snön och våren i kruka.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att njuta av här och nu tränar jag på nästan varje dag. Det är så lätt att önska sig någon annanstans.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Beundrar de vackra snödropparna. Viktigt ta vara på varje dag och inte bara leva för framtiden. Håller helt med om det... men liiite längtar jag allt till våren iallafall. Man kanske både kan njuta av nuet och längta samtidigt.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tror som du, att om man är medveten om vad man gör kan man både njuta av nuet och längta efter kommande tider.
      Ha det gott1
      Birgitta

      Radera
  6. Så vackert och så klokt. Jag har föresatt mig att gå en runda i trädgården varje dag och hittills har jag blivit förvånad över hur njutbart det är, fast det ser fruktansvärt kallt, grått och ogästvänligt ut innan jag väl kommit ut. Ha en härlig vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör som du, går en runda i trädgården varje dag och det verkar även rådjuren göra. Snart dags att plocka fram flaskan med Trico för krokus och några tulpanknoppar börjar visa sig ovan jord.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  7. Ansluter mig helhjärtat i din filosofi: Nu är nu. Nej, jag tillhör inte heller de som alltid längtar till en annan tid - möjligtvis till tiden för 20 år sedan...;-)
    Vi har också ett snötäcke vilket kommer att försvinna i veckan. I +8 är det ingen snö som trivs, men jag kommer att trivas...,-)
    Nåja. Där är vi inte ännu. Idag ska jag äntligen börja så sommarväxter. Inga perenner i år alls. De skaffar jag från plantmarknader i år ;-)!

    Ha det gott Birgitta!
    ...zzz... Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja!
      Här skall heller inte sås vare sig perenner, buskar eller träd men korgen med grönsaksfröer skall snart inventeras så jag kan beställa nya påsar av de fröer som är slut. Kanske kan man hitta någon ny och spännande sort.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  8. Ja den lilla snö vi fått har lyst upp. Men jag måste säga att det som lyser upp mest är dina söta snödroppar på fönsterbrädan. Vilken vårlängtan dom ger.

    Ha en skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita!
      Tack för din fina kommentar. Nog har snödroppar en viss förmåga att sätta igång den där längtan man inte riktigt vill kännas vid.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  9. Fint med än så lite snö. Län tar efter lite spirande grönska.
    Vi fick alldeles lagom mycket för att dagen efter bli till insatta med regn i groparna. Fullt av nerfallna barr och skräp. Får vända blicken mot den blå himlen istället.
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är snön borta och snödropparna sticker upp och det gör även en och annan vintergäck. Lite tidigt för nog är det minst en månad kvar innan våren skall komma.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera