fredag 20 oktober 2017

Trädgården just nu

är temat i Blommig Fredag den här veckan och fler bidrag hittar du här. Det är verkligen roligt att Blommig Fredag startat igen, många tack till administratören.

Gräsmattan, som är klippt för sista gången, är nu täckt med gula björklöv 


och i den vissnande sedumen under kopparlönnen sticker höstkrokusen upp.


Det behövs mycket sol för att de hårt rullade knopparna skall orka slå ut men när de lägger sig och vilar mot marken har jag börjat ta in dem. Då räcker det med lite värme för att de skall slå ut och det är härligt att nu i oktober även inomhus få njuta av både doft och utslagna blommor.


Fortfarande blommar en och annan tidlösa. Ihärdigast är de med dubbla blommor så som Colchicum 'Waterlily' eller Colchicum autumnale 'Alboplenum'.


Den blåblommande klätterstormhatten blommar på fortfarande och är så fin tillsammans med höstens bruna och gula färger.

Vackra höstfärger var inget jag kände till eller hade i tankarna när jag en gång valde växter till trädgården. Då utgick jag bara från blomningen. Nu är jag ändå extra glad över de där valen jag i min okunnighet gjorde. 


Klockbusken är fin från tidig vår och ända tills nu, Enkianthus campanulatus   


och det är trollhasseln, Hamamelis x intermedia 'Arnold Promice' också.


Charles Austin

Rosor hör visserligen sommaren till men här blommar fortfarande två av austinrosorna och en tredje har fina knoppar.


En av skuggliljorna, Tricyrtis formosana 'Dark Form' har heller inte ett upp. Kanske för att den inte har lika stor konkurrens av sockblommor som de andra har.


Cornus 'Eddies White Wonder'

Älskar hösten - särskilt när solen skiner och målar både natur och trädgård i varma färger och älskar Karel Capeks sätt att i boken Ett år med min trädgård driva med oss som har trädgård som hobby. Boken jag har är från 1955 men den har kommit i nytryck.

'Jag vet, att det finns många sköna kall, till exempel att skriva i tidningarna, rösta i parlamentet, sitta i ett förvaltningsutskott eller skriva under officiella handlingar, men fastän allt detta är skönt och förtjänstfullt, så rör man sig inte på samma sätt och får inte en så imponerande plastik, rent av statyliknande attityd som mannen med spaden. Kära ni, när ni står i er rabatt med ena foten stödd på spaden, torkar svetten ur pannan och säger puh, då ser ni precis ut som en allegorisk staty. Det skulle räcka med att försiktigt gräva upp er, lyfta er med rötterna och ställa er på en sockel med inskriptionen Arbetets triumf eller Jordens herre eller något dylikt. Jag säger det därför att detta just nu är på tiden, nämligen att gräva.'
Ur Ett år med min trädgård av Karel Capek.

Trevlig hösthelg och gräv lagom!

21 kommentarer:

  1. Beautiful garden ♥...Hello from Prague..Michaela

    SvaraRadera
  2. Ja, man får njuta av höstfärgerna nu. Älskar skuggliljor och beundrar dina på bild. Har försökt flera gånger men de vill inte stanna här.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft ett flertal olika skuggliljor men har bara två kvar. Lite kinkiga hos mig också.
      Ha det gott!

      Radera
  3. Vilken underbar liten ironi... och visst finns det mycket man kan göra. Men jag tror bestämt det är bäst att göra det man vill göra :) Kikar också på det stående bildformatet som jag är lite kär i... Och så de underbara bilderna med solsken och höstfärger.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tycker jag bäst om det stående formatet på bilderna.
      Ha det gott!

      Radera
  4. Vilka vackra höstbilder från din trädgård. Färgen på rosen gillar jag extra mycket, väldigt vacker. Ha en fin hösthelg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också den mjuka färgen på Charles Austins blommor.
      Ha det gott!

      Radera
  5. Hösten är härlig, bjuder på så många vackra färger.
    Dina bilder är vackra, och rosen har en fin färg.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu precis när löven skall till att ramla av är hösten som finast.
      Ha det gott!

      Radera
  6. Klätterstormhatt ... hmmm ... den vill jag ha! Trollhassel fick jag i present en gång, den har fått rotskott och har knappast så fin färg som din.
    Önskar dig en härlig helg.

    SvaraRadera
  7. Vilket fint exemplar av kopparlönn, mitt får man kika efter med förstoringsglas.
    Skuggliljorna hann blomma ett år av fem, de gjorde jag mig av med. Trollhasseln som är ny för året är jag fullständigt nöjd med i höst. Lite spännande att se om de behagar blomma i vår(vinter).
    Trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lönnen har på senare år tagit fart och börjar bli riktigt stor, men den har stått och stampat också.
      Ha det gott!

      Radera
  8. Jag har sett att Karel Capeks bok kommit ut i nytryck. Måste absolut köpa den. Har sett små citat ur den på flera ställen och dom är helt underbara. Vilken bild du visar på Charles Austin ... ljuvlig! Hos mig åt rådjuren upp rosknopparna så en del börjar komma nu först, bland annat såg jag knopp i min enda Austinros 'William Morris' men jag undrar om den hinner slå ut. Frostnätterna har ju kommit nu. Tack för en härlig bukett med glödande höstbilder.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Charles Austin är en ros som både växer och blommar bra.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  9. Fantastiske farger og lys i høsthagen!
    Her har det ikke vært sol nok til å åpne visse knopper på lenge, lenge.
    God helg!

    SvaraRadera
  10. Kopparlönnen och din vintergröna pelare bär allt upp din höstträdgård! För att inte tala om all fantastisk inredning som träder fram allt eftersom perennerna vissnar och träden avlövas.
    Jag känner lite tvärtom, att jag tappar hakan av din vårträdgård med snödroppar, julrosor och nunneörter och undrar varför jag inte tänkt på att sätta vårlökar. När jag började, fokuserade jag mycket på att dra ut säsongen på höstkanten. Men det är som Carina säger, det ska var lustfyllt, man ska följa sin känsla.
    Härligt att blommig fredag är tillbaka!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  11. Mycket njutbara bilder! Vissa år slår inte höstkrokusen ut här över huvud taget, men denna hösten har de visat sig i full prakt några dagar. Skuggliljorna gillar mig inte heller, men jag kommer att göra nya försök vad det liter.
    Tycker din trädgård är så lyckad på alla sätt från tidig vår till höstens alla färger. Njuter!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Hejsan Birgitta!
    Så klart är hösten fin när solen skiner, men det gör den ju inte - åtminstone hos oss...men höstfärgerna kan ingen ta ifrån en och då står man ut även denna mindre attraktiva hösten. (Jo, jag "hör" hur tråkig jag låter...;-(! ) Men, å andra sidan vet jag att solen skiner väääldigt ofta hos dig - kanske därför att du har så positiv attityd...;-))! Solen vill kanske skina bara hos folk som inte gnäller som jag...?
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  13. Fantastisks bilder från din fina trädgård när hösten är som bäst! Här kommer nog a fram några gånger till för att klippa sönder alla löven.
    En klätter stormhatt står på min lista sen länge. Kanske nästa år.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  14. roligt att ha det fint även på hösten.

    SvaraRadera