tisdag 17 oktober 2017

Trädgården bjuder på minnen

så fort jag bara sticker näsan utanför dörren.
Minnen från resor, släktingar, vänner och trädgårdsbesök.
Just nu står ett av minnena i fokus, ett inköp från växtmarknaden på mitt första riksmöte som var i Skåne 2006.
Veitchoxbär, Cotoneaster veitchii, som jag då köpte har jag under åren som gått hållit kort, väldigt kort, lite för kort kan jag tycka idag. Om det berott på platsbrist eller på dålig erfarenhet av de oxbär som vi planterade i början på 80-talet, vet jag inte men den fick länge föra en alltför tynande tillvaro och på sätt och vis gör den det fortfarande.


I många år har jag bundit upp den längs ett böjt järn och alla nya skott som stuckit ut har jag klippt av så blommat har den aldrig gjort.


För några år sedan grävde jag ner ett par av de avklippta skotten vid trappan till altanen och ett av dem tog sig. Numera klipps även det mycket men tydligen inte lika hårt för det får både blommor och vackra stora mörkröda bär. 


Det är de där härliga bären som nu i oktober gör att man både ser och tycker om det man ser.



Att hålla kort är inte det samma som att vara snål och ogin, bara bestämd, eller?


10 kommentarer:

  1. Vackert oxbär både tuktat och med bär :) Njae jag tänker inte på snål och ogin utan just att hålla någon eller något kort som i får inte flöda fritt. Bestämd låter bra. Jag måste ta fram mina bilder från Tokyo där jag fotade flera träd som hölls i kontroll...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen ett vackert oxbär. Spännande om du vill visa dina bilder från Japan. När jag besökte Kyotos trädgårdar för snart 20 år sedan hade jag ingen digital kamera. Synd kan jag tycka idag.
      Ha det gott!

      Radera
  2. En sådan såg jag i en annan trädgård här i Sörmland. Den hade också hållits väldigt kort och styrd som dom ville ha den, som bågar över en rabatt, snyggt var det. Oxbär verkar tåla hård beskärning så man kan forma den lite som man vill ha den. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog tål den hård beskäring alltid och visst är det roligt att ibland själv få bestämma formen ;-)
      Ha det gott!

      Radera
  3. Har inte så många reseminnen i trädgården, vaärt att tänka på i framtiden. Röda bär hör hösten till. Här är det vårt stora vildnyponsnår som glöder!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla de där röda bären har prickat in rätt tid för nu blir man glad åt allt som lyser upp.
      Ha det gott!

      Radera
  4. Det var en jättefin buske! Undrar till vilken zon den månne klarar sig?
    Gillar buskar som man kan beskära ordentligt om man vill.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har försökt hitta information om den på nätet men inte hittat särskilt mycket. Du kanske lyckas bättre.
      Ha det gott!

      Radera
  5. Jag börjar också snegla efter gamla klassiker som förtjänar ett bättre öde och minnen är viktiga. Det är vår behandling och inställning som avgör hur växten blir.
    ha det gott
    Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med minnen i trädgården, i alla fall om man tycker om växten ;-)
      Ha det gott!

      Radera