torsdag 5 oktober 2017

Brittsommar idag,

regnet är glömt för den här gången och jag har haft en härligt solig dag i trädgården.


Grävt bort och planterat nytt. Många aklejor ligger i en spann 


och väntar på att få flytta till en annan trädgård och plantorna jag hade med hem från skåneresan i augusti har lämnat krukorna och hamnat i rabatten. Även irisen jag fick av Lotta i somras, Iris 'Summer Sky' har fått en plats och det har också Amsonia ciliata och stockrosen, Alcea froloviana, från Helene med bloggen Trädgård i Torslanda fått. De två sistnämnda har haft en mager kruktillvaro i flera år men idag grävdes både plantor och namnetiketter ner så växternas latinska namn är jag lite osäker på.
Även benveden jag vann förra hösten på STAs lotteri har idag hamnat i jorden vid växthuset, Euonymus hamiltonianum, Tokyobenved. Hoppas den växer väldigt, väldigt långsamt.

I ett svagt ögonblick i juli beställde jag en igelkottsros, Rosa roxburghii, från Västergårdens Trädgård. 


En ros med både spännande knoppar och nypon som jag såg i verkligheten för första gången i våras då vi besökte Ninfa. Var det finns plats att plantera den vet jag inte just nu men finns det hjärterum... och jag ser verkligen fram mot att få ge plats åt den.
Har inte glömt att jag skall minimera även om det låter så. Några växter har hamnat på komposten och andra har delats för att täcka in en större yta. I september och oktober är det här på västkusten perfekt att dela och plantera om perenner.

I fredags påstod jag att växtsamlare precis som frimärks och myntsamlare tillhör ett utdöende släkte för numera är det bara helheten som gäller men redan under kvällen fick jag ompröva mitt uttalande och idag har jag planterat lökarna från söndagens besök på Råda Säteri.


Sist ut att hamna i jorden var Muscari aucheri 'Ocean Magic'.

Men samlare är jag absolut inte ;-))


Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Vilken spännande växt. Igelkottsros, ser mycket intressant ut.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så du har haft brittsommar, så härligt. Här var det kallt igår, nordan blåste och jag fick ha en extra tröja under jackan. Nu har jag lärt mig något nytt också, igelkottsros, det hade jag aldrig hört talas om. Förstår vad den fått namnet ifrån när jag ser din bild. 'Ocean Magic' har jag också. Den är ljuvlig och alltid så välkommen när den kommer på våren.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  3. Tur att jag missade just den... Men hittade mycket annat på löklördagen. Fast visst var det en söndag? Kom på det efteråt. Har precis som du njutit av två helt underbara dagar ute. Och ev planteringsköer är nu icke existerande :)

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Här försvann brittsommaren och ersattes av rena skyfallet i natt, jag har gått runt och vält krukor som blivit överfulla av vatten.

    Igelkottsros var ett charmigt namn, men så har den charmiga knoppar också! Hoppas att den ska trivas hos dig.

    SvaraRadera
  5. Härligt väder fortfarande. Försöker också korta planteringskön. Det är svårt att inte sätta lite lökar även om man tänkt låta bli .....
    /Helene

    SvaraRadera
  6. Skönt att höra att inte bara jag har krukor ståendes i flera år. Även här har planteringskön kortats men några lyckas oftast bli kvar.
    Så sött det låter med igelkottros. Hoppas få se mer av den framöver.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera