onsdag 20 september 2017

Bloggen - min trädgårdsblogg och september månad.

Det är bara själva lusten, den alldeles egna, som driver min blogg tycker jag som valt att i alla fall ännu inte tjäna pengar vare sig på bilder, reklam eller texter. Lusten att fotografera och visa på något jag tycker om, tycker är fint och vill dela med mig av är själva drivkraften.
Även lusten att skriva som infinner sig ibland, trots att resultatet sällan blir det jag hoppades på från början, gör att jag tycker det är roligt att blogga men att uttrycka det jag verkligen känner och vill är alltid svårare än jag från början trodde.
Visst är det trevligt att få feedback i form av mejl och kommentarer men det är egentligen inte därför jag skriver utan bara för att jag tycker det är så himla roligt.
Fotograferar gör jag både gärna och mycket och då är instagram helt perfekt men ibland vill jag lite mer och då blir det ett blogginlägg.
När det gäller information, inspiration och trädgårdstips är bloggarna ett fint komplement till böcker och tidskrifter tycker jag så kanske vore det trevligt med en trädgårdsbloggens dag, som Anja med bloggen http://anjashill.blogspot.se/2017/09/hyllning-till-bloggen-och-till-alla.html föreslår. Men hur det skall ordnas och av vem vet jag inte. 

Under september har jag njutit av buskar med färgstarka frukter tillsammans med tidlösorna, olika sorters colchicum, som blommat ett tag i trädgården.


Buskarna jag tänker på är oansenliga från tidig vår och ända tills hösten närmar för blomningen är inte något man direkt lägger märke till. Annat är det med frukterna. Då sticker de alla tre ut och syns lång väg.


Bollbenved, Euonymus oxyphyllus, 
som kan bli ett litet träd på 3-4 m.


Kasperbenved, Euonymus cornutus quinqecornutus, med frukter som ser ut som narrmössor.


Glasbärdbuske, Callicarpa bodinieri var. giraldii 'profusion', vars frukter lyser lila och passar finfint bland alla höstfärgad löv.

När jag förra eller möjligen förrförra året delade tidlösorna hamnade några av lökarna under glasbärsbusken och nu, just nu, i slutet av september, är de båda tillsammans i mitt tycke en helt perfekt kombination. 



Ibland blir det bara väldigt bra ;-))

Fortsatt skön sensommar, förhöst!

8 kommentarer:

  1. Läser alltid dina inlägg med glädje. Du är nog lite blygsam för både text och bilder är väldigt inspirerande. Bloggen är en fin form tycker jag för det hinner bli lite reflektion över det man visar. Själv har jag blogg av samma anledning som du även om du hållit på mycket längre. Nu är det benvedarnas tid. Mycket vacker kasperbenved hos dig.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Mmm... jag läste också Anjas inlägg och visst vore det bra... Eller så fortsätter vi bara som tidigare. Vi hittar ju runt till varann ändå. Någon lägger av, någon kommer till och så går cykeln runt.

    Jag bloggar av samma skäl som du... jag har ett behov av att skriva och att få vara låååångsam :) Instagram och jag har inte hittat varann trots att jag finns där. Ville från början ta bilderna från 'storkameran' och lägga där men det är för tungt. Så nu med ny telefon så ska jag skärpa mig :)

    Ha det gott! Carina

    PS. Väldigt vackra höstfina buskar du visar :)

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta!
    Det finns så mycket att lära sig, och få idéer av på alla fina bloggar.
    Finns många som jag återvänder till, och din är en av dem. En fantastisk match med tidlösan och glasbärsbusken. Höstens färger är fina.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  4. En inspirerande blogg och fina bilder. Lär mej något nytt varje gång. Har blivit så förtjust i Benved visste inte att det fanns olika sorter. Aldrig hört talas om glasbärdbuske.

    SvaraRadera
  5. Jag bloggar av samma anledning som du. Jag använder bloggen som en dagbok, är så bra att kunna gå tillbaka och titta hur jag gjorde vissa saker året/åren innan. Precis som du tycker jag om att ta bilder och att skriva. Ibland skriver jag kanske för mycket :) Men jag gillar det skrivna ordet och därför passar bloggen mig som uttrycksmedel. Jag har också hittat mycket tips och inspiration genom åren bland andra bloggar. En inspirerande kombination i ditt inlägg är tidlösan ihop med glasbärsbusken (som dessutom var en nyhet för mig). Ett perfekt äktenskap!

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  6. Åh du har glasbärsbuske - vad tror du , kan den funka hos mig . Jag kan hitta zon 2 hos mig ( om jag letar noga ) Är den svår ?

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det blir väldigt bra ofta hos dig! Kasperbenveden blev jag smått förälskad i och så snyggt fotad.
    Jag drivs också av lust när jag bloggar. Ibland kan jag planerat ett inlägg, men i sista minut ändrar jag mig för jag har mer lust att skriva om nåt annat.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera