onsdag 26 juli 2017

Rosor igen..

Orkar ni mer om rosor?

I fredags besökte vi, min man och jag, Västergårdens Trädgård 


och där fanns massor med rosor att titta på och förälska sig i.



'Valdemar' och 'Paul's Himalayan Musk', fanns till salu men jag lyckade trots stort habegär hejda mig som tur är för plats finns ju inte. 
Till salu fanns också mandarinrosen, Rosa moyesii. Den vi köpte på Nisses förra året har rosa blommor, 



fel färg tycker jag så nu hoppas vi att den vi köpte i fredags har den rätta nästan blodröda blomfärgen. Nästa försommar vet vi.
Igelkottsrosen,Rosa roxburghii, såg vi för första gången på Ninfa tidigt i våras men då var blommorna bara i knopp.

Den har både spännande knoppar och fina nypon så det känns extra roligt att kanske kunna plantera den i trädgården till hösten för då är Annas plantor säljklara. Finns det hjärterum....

Fortsatt skön sommar!

12 kommentarer:

  1. Så nu har du verkligen hamnat i rosträsket ;) Ja, så är det ju med oss nördar :)Vackra är de ju onekligen så jag förstår ju så väl . Vacker trädgård ni besökte. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träsket är vare sig särskilt stort eller djupt men kanske är det tur att vi har en liten trädgård.
      Ha det gott!

      Radera
  2. Det är ju väldigt bra att det finns möjlighet att se rosor i andras trädgårdar och i rosarier så att man kan njuta för fullt, även om man inte har så många själv.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra. Hur stor skulle ens trädgård behöva bara om man skulle få plats med alla växter man faller för?
      Ha det gott!

      Radera
  3. Rosor kan man nog (nästan) inte få för mycket av! Den mörka mandarinrosen är en av mina "vill ha" rosor men precis som du funderar jag: Vart ska jag ha den?

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland gäller det att köpa något man vill ha utan att tänka för mycket 😊
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Härligt... Det där hjärterummet kan man tänja till bristningsgränsen och efter ett tag lite till :) Ännu en trädgård som jag inte hört talas om men får en påminnelse om att Trädgårdsföreningen har många rosor...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hjärterummet är ofta mer töjbart än man själv tror.
      Ha det gott!

      Radera
  5. Rosor är rosor! De kan man aldrig bli trött på :) Härliga bilder du bjuder på...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. I går när jag klippte bort en del av de överblommade gallicarosorna för att de såg så skräpiga ut önskade jag något annat än rosor just där, men snart är de gröna och fina igen...
      Ha det gott!

      Radera
  6. Man ska ju förstås köpa det man vill ha och tycker om, allt annat blir ju fel. Jag har klarat mig från att bli ros-nörd men det finns ju så mycket annat att falla för. HA en fin helg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte särskilt många rosor i trädgården, även om det kanske låter så, utan det är mest i andras trädgårdar jag faller för dem. Men visst har rosbeståndet i vår trädgård ökat med några plantor den här sommaren.
      Ha det gott!

      Radera