måndag 19 juni 2017

Två buskar med väldigt vackra blommor och en ros som jag blev besviken på.

Den första av buskarna är ett japanskt blodolvon, Viburnum sargentii 'Onondaga' som jag haft krukplanterat ända sedan jag fick det som en liten rotad stickling av en trädgårdsvän för fem-sex år sedan.


Det ljust grönbruna bladutspringet och de nästan gammalrosa blommorna med vita kantblommor står fina från slutet av maj och fram till midsommar. 


Ett extra plus är att den är så härdig att den trots krukplantering kan stå kvar ute året runt.
Buske nummer två föll jag för på växtmarknaden på I 17 i Uddevalla i början av juni trots att det egentligen inte finns någon plats att plantera fler växter på här i trädgården.


Har under veckorna som gått sedan inköpet vandrat runt med den i krukan för att se var busken jag fallit pladask för skulle kunna passa in. När jag gick där kom jag att tänka på Göran Greider och hans plommonträd. Så mycket som han vandrade runt och letade efter en perfekt växtplats har jag inte gjort. Här har det mera gällt vad som skall grävas bort och idag föll lotten på aklejorna mellan buxbomskloten. Nu är de förpassad till den ganska kompakta lerjorden vid växthuset och den där busken jag förälskade mig i men ännu inte berättat vad den heter har intagit deras plats. 


Busken heter Calycanthus x raulstonii 'Venus', har helt underbara blommor men är bara härdig i zon 1-2.


Rosen som jag känner mig besviken på planterade jag förra året. En ros jag länge drömt om och som jag trodde hade blodröda blommor.


När de första knopparna slog ut visade det sig att blommorna var rosa. Rosen heter Rosa moyesii. Tydligen är det den som heter Rosa moyesii 'Geranium' jag skall ha för att få de riktigt röda blommorna. En ros jag skall leta efter och ge plats för, på landet, även om jag behöver gräva bort något annat.

Fortsatt skön sommar!

5 kommentarer:

  1. Hej! Jag har just lärt mig att det är Olvon jag har utanför uteplatsen i min lägenhet i Gullspång (och inte klätterhortensia!). Japansk blodolvon skulle jag absolut kunna tänka mig att ha. Den är så snygg i färgerna. Är den härdig i zon 3 tror du?
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om det vackra olvonet :) Venus har med nöd och näppe klarat vintern hos mig. Men rosen... ..jag har precis skolat om mängder med fröplantor men jag vill ju INTE ha rosa blommor. Tack för varningen nu blir de nog planterade så jag kan följa upp dem på sikt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Ja det börjar onekligen bli fullt i trädgården nu;) Men det brukar "dyka upp" platser att plantera på emellanåt ändå :) Nu har vi snart planterat det som vi köpte och vann på riksmötet men nu ska vi ju till Tommy Ahnby snart och då vet man aldrig vad som händer. 'Venus' ser fantastiskt vacker ut :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Å, det är svårt att prioritera och ge plats till nya snyggingar, men en god sak att veta när det är fullt och inte tränga ihop för mycket vilket är lätt hänt. Rosa rosen också snygg, men röd är den ju inte.
    Känner igen det där med att traska runt letandes efter rätta platsen. Ibland händer det att spontanköp får stå krukade ganska länge innan just det stället hittas.
    Olvonet alldeles underbart!
    Trevlig midsommar!

    /Anette

    SvaraRadera
  5. Håller med om buskarna. Verkligen vackra och odlingsvärda. Har inte tänkt på att olvonet klarar kruka, sådana växter är man ju alltid på jakt efter. Tack för tipset. Och har man fullt så är ju enda sättet att byta ut ibland. Min håriga kryddbuske (Calycanthus floridus) kommer att åka ut till förmån för något trevligare. Din kryddbuske är ett mycket bättre alternativ. Riktigt vacker.
    //Helene

    SvaraRadera