torsdag 22 juni 2017

Glad Midsommar!

Midsommmartid, en tid när solen, då den visar sig, värmer tidigt på morgonen och man kan äta frukost i trädgården utan att ha på sig mer än det man sovit i. 


Yoghurt, nja.. rostbröd med smör, riktigt smör, är helt ok och ibland kan det även vara gott med lite marmelad som topping.
På landet har smultronen börjat mogna 


och Wrams Gunnarstorps rosen som jag fick som liten stickling från Monica och Göran för sju år sedan har slagit ut sina blommor. 


I grönsakslandet har jag skördat både lök och sallad tillsammans med dill och gräslök.


Här hemma har rosorna också börjat slå ut. Bell Isis 


och Jenny Duval är gallicarosor. 


Rose de Recht som är en hybrid mellan provinsrosen (R. gallica) och myskrosen (R. moschata) har börjat blomma för fullt och sprider sin väldoft.

Midsommarafton skall vi fira med 'gamla' goda vänner och alla skall vi med Madeleines gitarrhjälp sjunga så mycket vi orkar och förmår...

"Inbjudan Till Bohuslän"
Evert Taube

Som blågrå dyning bohusbergen rullar
I ödsligt majestät mot havets rand
Men mellan dess kala urtidskullar
Är bördig jord och gammalt bondeland
Dit tränger Skagerack med blåa kilar
Och strida strömmar klara som kristall
Och lummig lövlund står med björk och pilar
Och ask och ek vid ladugård och stall

Kom ut och lufta vinterdävna tankar
På stigar vindlande i berg och myr
Där vinden blåser in från Doggers Bankar
Med doft av tång och salt och äventyr
Och kom till Långevik, till sjökaptenen
Herr Johansson, som, mätt på havets skum
Nu vårdar äppelträden och syrenen
Och örtagården kring sitt Tusculum
.....

Fler bidrag till veckans tema i Blommig Fredag som den här veckan är Glad Midsommar hittar du här...

En riktig Fin och Härlig Midsommar till er alla!



11 kommentarer:

  1. Tänk vilka underbara, oförglömliga barndomsminnen du o Sune ger till era barnbarn :) Så roligt att Wrams Gunnarstorp fortfarande lever och kan glädja er med sina blommor nu :) Ha en underbar midsommar ni också/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilka somriga bilder och sjung så mycket ni kan. Glad Midsommar.

    SvaraRadera
  3. Smultron på strå... Vilka härliga sommarminnen det väcker!

    Först ska jag binda mig en krans, sen ska jag plocka smultron...

    Glad midsommar!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Vackra rosor och somriga fina bilder.
    Glad Midsommar!
    Marika

    SvaraRadera
  5. Vi tar det lugnt i år av förklarliga skäl...
    Önskar dig en fin midsommar!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Den vackra visan kan jag låna även om jag bor några kilometer från Bohuslän. Tänk vilken visskatt vi har :) Barn+smultron+solsken är både midsommar och barndomsminnen för mig. Jag smög runt här igår, letade och fann. Man kan använda luktsinnet och känna den underbara smultrondoften...

    Ha en härlig midsommar med vännerna! Carina

    SvaraRadera
  7. Ja, gärna utefrukost nu. Barnbarnen hittade några smultron igår, mogna nej, bara aningen röda. "Inbjudan till Bohuslän "spelades på radion för mig i det gamla programmet "det ska vi fira".
    God fortsättning på helgen
    Anette

    SvaraRadera
  8. Åhh så vackert! Midsommar och rosor...det räcker långt det :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  9. Härligt midsommarinlägg! Nu är den över, men jag önskar en god och glad fortsättning på sommaren! Kanske hinner vi ses ?!

    Hälsa Sune!
    ...zzz...Anja

    SvaraRadera
  10. Mysigt ❤️ riktigt smör har jag ätit 64 år - och tänker fortsätta med det :)

    SvaraRadera