onsdag 28 juni 2017

En rusört som tål att trampas på.

Den doftar som allra mest om man bara inte går förbi utan trampar på den och krossar bladen skrev Francis Bacon om backtimjan, Thymus serphyllum, redan på 1500-talet.


Backtimjan är en låg krypande halvbuske och namnet serphyllum kommer från verbet serpere som betyder just krypa och nog kryper den alltid. 


Den bildar ganska snabbt stora, nästan vintergröna mattor, som nu i slutet av juni får blommor vars färger skiftar från vitt över till rosa, rött och rödlila.


Här hos oss växer den mellan stenplattor och täcker in hela muren. På landet har jag planterat den i en bergsskreva och just nu när den blommar har vi en ljust rosalila liten bäck som rinner utför berget.


Den älskas inte bara av oss utan också av bin och humlor. Honung från backtimjan skall vara en delikatess. Har själv aldrig smakat men i boken Ört och krydda berättar Eleonore Mark att ingen honung någonsin varit så omtalad och berömd som den som kommer från Hymettosbergen i Grekland. Ett berg som var övervuxet med timjan, som i den starka solen alstrade en särskilt doftrik nektar. Om det är så fortfarande vet jag inte men Fredrika Bremer tyckte i mitten av 1800-talet att: 'Den klassiska honungen syntes mig inte bättre än jungfruhonungen av våra nordiska bin'.

Enligt Linné var backtimjan ett bra medel mot bakfylla, därav namnet rusört. Thee av örten botar hufvudvärk skrev Carl Fredrik Hoffberg 1768.

Vårvintern 2013, tror jag det var, när vi hade barfrost som fick både buskar och perenner att mer eller mindre frystorka, dog all backtimjan jag hade på muren. Sedan dess täcker jag den varje senhöst med uppkrattade löv och lite grenar som håller löven på plats när det blåser.

Som några säkert vet vid det är laget tycker jag om loppisar men jag är inte bara förtjust i gamla prylar och textilier utan tycker också om böcker, gamla trädgårdsböcker och en och annan poesiebok.
För några år sedan fick jag med mig en sentensalmanacka hem.Boken heter Till Bokmalin. I juni månads läsarbrev från 1973 står att läsa:
'Är dina vänner enögda, så se dem i profil'. Caroline Lewenhaupt.

Den 28 juni, dagens datum, är det i boken Werner Aspenströms tur:
'Av det skälet att den aldrig ska återkomma var det en minnesvärd dag.'

Här har det varit en härlig sommardag idag. Hoppas ni alla har haft det lika fint som vi.


Fortsatt skön sommar!

6 kommentarer:

  1. Vilken vacker och frodig backtimjan. Den har jag inte lyckats med här, inte ens i liten skala. Jag antar att den vill ha torrt och varmt och inte blött. Vi har ju lerjord och inte några bra ställen att plantera den på heller. Men det finns ju annat som trivs här och jag får njuta av din fina så länge. En solig och fin dag har vi haft, en riktig sommardag. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Så snyggt när den väller över murkanterna! Jag har en besvärlig gång som jag aldrig tycks komma till skott att göra något åt...kanske skulle prova med backtimjan om den även tål att gås på:)
    Även här hade vi en fin sommar dag. Nu hoppas vi på fler.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Du skriver så fint om dina växter och alltid lär man sig något nytt när man tittar in hos dig. Timjan i olika former trivs hos mig också i min torra, lätta jord bland stenarna så det var trevlig läsning.
    Nu går vi ännu en minnesvärd dag till mötes:)

    SvaraRadera
  4. Älskar också backtimjan. Väldigt vacker hos dig. Sedan jag såg din timjanmatta har jag gjort en egen. Den är fantastisk nu.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Hejsan Birgitta!
    Skulle man verkligen ha hjärta att trampa på rusörten ;-)? Men, dessa låga timjanmattor är väldigt dekorativa. Själv är jag särskilt förtjust i gråtimjan. Kanske för att jag gillar ludna varelser så som katter bl. a. ;-).
    Det där med bemötandet med enögda vänner var inte helt fel ;-). Man kan ju tillämpa profilbilden på sig själv också, när det känns motigt att se verkligheten med bägge ögon...;-)...
    Av dina positiva inlägg att bedöma så har ni sol nästan jämt....eller är det ditt positiva sinnelag som alltid är soligt :-)? Hos oss dominerar molnen, regnet och hårda vindar som speglar sig i mitt humör - håller på att glömma hur man gör när man drar på smilbanden ,-) - det har med mitt finska svårmod att göra, antar jag. Får sluta att se mig i spegeln framifrån...kanske ser även svårmodet bättre ut i profil...;-)?
    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. Rusört tänkte jag var ruset som uppstår om man går på den :) Har ingen backtimjan nu men väl en citrontimjan som breder ut sig som en sådan. Mycket vackert. Den där lilla sentensealmanackan lät spännande och dagens ord väldigt klokt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera