fredag 26 maj 2017

Venustoffel eller jungfrutoffel.

Gudinnan Afrodite, Venus, som föddes ur havets skum utanför Cypern har gett namn åt Guckuskon. Hon, gudinnan, kallas också för Cypria (Kypris). Resten av artnamnet pedium betyder toffel. Jag kan vare sig grekiska eller latin men tycker ändå att ursprunget till växternas namn är spännande.



Överraskade mig gjorde Berit när hon i mitten av juni förra året presentade mig en Guckusko, Cypripedium calceolus, som helt oväntat blommar i år. Visserligen bara med en enda blomma men plantan har många fina nyskott. Verkligen roligt att den ser ut att trivas tycker jag som har en viss förmåga att ta död på alla rariteterna i trädgården.
Guckuskon som är fridlyst växer framför allt på kalkrik mark i ljusa skogar och lundar. Min planta som är odlad är planterad i lerjord uppblandad med kompost. Hoppas nu att Guckuskon fortsätter att trivas.

Veckans tema i Blommig Fredag är oväntat och detta är mitt bidrag.

Fortsatt trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Jättefin bild på en urfin växt. Hoppas den ska överraska dig varje vår med att ha vuxit till sig ytterligare.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Ett litet underverk. Så vacker.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Tycker också om etymologin och historierna bakom namnen. Roligt att den trivs och växer. Vildarterna tycker jag är lite kinkiga. Men eftersom min C reginae, som jag satte förra året, hade kommit upp nu så får jag tacka och bocka. Var övertygad om att den var bland andra i cypphimlen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. De är verkligen helt underbara men så galet dyra i inköp! Jag är så snål så jag vill inte gambla med en sådan för då blir jag så sur när (om) den dör :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Äntligen verkar det som om vi har fått våra Cypripedium att överleva :) Skam den som ger sig så nu har vi köpt på oss fler :) Din C.calceolus har vi dock inte (ännu:)) Grattis till en sagolikt vacker blomma! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera