onsdag 24 maj 2017

Så länge jag kan minnas i mitt vuxna liv

har jag tyckt om att gå på auktioner och det sägs ju att ränderna aldrig går ur, men... Fortfarande är det lika roligt och strax före nyår 2016 besökt vi en auktion i Hova tillsammans med goda vänner. Där stod en blåskimrande jugendvas från Höganäs som jag föll pladask för. 


Idag fyllde jag den med årets första bukett av humleblomster.
En gång i tiden användes humleblomstrens rötter som ersättning för kryddnejlika och fick förbättra smaken på både vin och öl.
I Bohuslän, där jag bor, har växten ibland kallats för "brud och brudgum" eftersom blommorna ofta sitter par om par. Den ena blomman som brukar vara tidigare utslagen, sträcker på sig och har en skäggliknande fruktställning (mannen) medan den andra är yngre och fräschare och lite skyggt böjer sin nacke (kvinnan). Ur Nyttans Växter av Kerstin  Ljungqvist.

Trevlig långhelg!

6 kommentarer:

  1. visst är det kul att fynda något man inte visste att man inte behövde... humleblomster inte vaknat än på vårt berg.

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att du besökt Hova. Jag har mitt torp i Hova och Damklubben, som jag är med i, ansvarar för kiosken under auktionerna. Hör av dig om du har vägarna förbi igen. Det vore skoj att ses. Kram

    SvaraRadera
  3. Brud o brudgum har jag aldrig hört om humleblomster, men kul att veta :) Vacker bukett i vacker vas :) Ha en trevlig långhelg ni också/Monne

    SvaraRadera
  4. Gillar också auktioner och second hand. Fin blå färg också som går till de flesta växter.
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Synd att man inte ser vasen för bruden och brudgummen...;-)
    Begagnat har suttit i mig som en fattigdomsstämpel sedan jag såg hur en del av mina klasskamrater i folkskolans första och andra klass gick klädda i mina avlagda klänningar med stora stämplar BARNHEM (fast på finska). Det har tagit tid att hitta en annan vokabulär för det - så som antikt eller antikauktioner - ja,och till och med second hand eller loppis :-)! Nu uppskattar jag allt med patina utom mig själv ;-)
    Ha det!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. Så vacker den var :) Och tack för informationen om humleblommen som jag tycker är en väldigt vacker blomma.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera