fredag 19 maj 2017

Månadens bild - maj

Maj månads bild är temat i Blommig Fredag den här veckan och precis som tidigare har jag svårt att bara välja en enda. Vilka bilder jag valt hittar du på den här sidan men vill du se fler inlägg på temat går du hit.


Första bilden blir återigen på rabatten mot väster. Den där rabatten som med snödropparnas hjälp redan i februari lyser grönvit. Nu blommar tulpanerna för fullt, de camassior jag inte grävt bort på grund av platsbrist kommer med många knoppar och det gör även pioner och aklejor. På västsidan har vi också våra två magnoliaträd. I år har de blivit riktigt (relativt) stora och har så många knoppar att det inte gjorde något att de första frös bort.


Magnolia liliiflora 'O'Neil' x 'Norman Gould'


Magnolia 'Rose Marie' x 'Goldcup'

I vår trädgård finns bara några få rododendron och de flesta av dem är azaleor. Den finaste av de städsegröna tycker jag är Rhododendron 'Teddy Bear' en korsning mellan Rhododendron bureavii och yakushimanum.


Osäker på hur gammal vår 'buske' är men gissar på ca tio år. För första gången någonsin är den helt översållad med ganska mörkt rosa knoppar som ju mer de slår ut bara blir vitare och vitare. Egentligen behöver den inte blomma för den köptes på grund av de fina bladen.


På baksidan, på norrsidan huset, har jag min lilla lund och den är verkligen inte stor. Bara fyra och en halv meter bred från grannen i norr. På den där norrsidan 



blommar just nu sommarsnöklockorna bland myskmadran och doftolvonet som jag trots all ohyra det lilla trädet alltid drabbas av inte vill vara utan.


På muren, längs den där fyra och en halv meter breda/smala östsidan av trädgården, har snödroppar och julrosor blommat över för länge sedan men nu är det tid för lönnar, bergvallmo, sockblommor och annat lite smått och gott.



I tisdags kom äntligen det där riktiga vårregnet och i förrgår när jag tog den dagliga trädgårdsrundan hängde sniglarna som druvklasar i många av växterna. I ren desperation klippte jag bort massor med lökblast eftersom det var där de flesta sniglarna höll till.
Hade ända tills i förrgår inte sett särskilt många sniglar den här våren men efter tisdagens regn fullkomligt exploderade snigelpopulationen i trädgården och nu oroar jag mig för de små grönsaksplantorna jag planterade ut i grönsakslandet på landet i början på veckan.




'Välsignade regn, underbara svalkande vatten! Bada min själ och två mitt hjärta, glittrande och kalla dagg.' 'Alla har vi andats lättare, gräset, jag, leran, ja vi allesammans. Nu har vi det bra.' Ur Ett år i min trädgård av Karel Capek

I morgon skall jag ta en tur till landet. Om vi nu bara inte hade dessa förbaskade mördarsniglar....

Trevlig helg!

12 kommentarer:

  1. Du har en spännande och annorlunda färgskala i din trädgård på de två bilderna där man ser lite mera. Rost/mörkorange i allt det skira gröna. Väldigt snyggt!
    Här plockade jag fyra sniglar tidigare ikväll, trodde de skulle ha dött i torkan och kylan men pyttsan. Undrar om jag ska gå ut en vända till nu ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orange är en färg jag för några år sedan skulle valt bort men som jag mer och mer börjat uppskatta. Hoppas du inte hittade en massa sniglar på din vända..
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Det första jag tänkte på när jag såg första bilden var hur fint rhododendronknopparna i förgrunden knöt an till björkens? röda blad. Läckert! Lunden ser helt fantastisk ut men tråkigt att behöva klippa bort lökbladen redan. Klasar av sniglar... usch och fy!

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Att det kunde dyka upp så många sniglar efter en enda natt med regn fanns inte ens i min fantasi. Nu är det verklighet, mycket av lökblasten borta, maken har gjort snigelfälla och jag strött ut snigelgodis. Den rödbladiga björken? är en turkisk trädhassel, Corylus colurna, som inte bara har röda blad utan också rött, vad det nu heter, runt nötterna.
      Blåsippsfröerna börjar så sakteliga att mogna. Hör av dig eller titta förbi ifall du vill ha fröer.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Så roligt att få se lite fina överblicksbilder från din trädgård! Den är sååå fin!
    Sniglarna, ack ja. Vi fick 2,7 mm i onsdags och innan den dagen var slut hade vi haffat runt 500 sniglar och snäckor!
    Önskar dig en trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Laila!
      De där snäckorna är numera minst lika eländiga för trädgårdens växter som den spanska skogssnigeln. Vet egentligen inte varifrån de kom. Helt plötsligt fanns de i massor.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Så kul att få se dina bilder. Ja det var samma med sniglarna när, efter regnet och värmen kom invasionen. Härligt att magnoliorna inte har frostskador, det var många som hade det i (v)år.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helene!
      Hoppas du lyckats få bukt med sniglarna. Här har de lugnat ner sig lite i det fina vädret. Sol och lite blåst är inget som uppskattas av sniglar, inte..
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Det var godt du ikke bare to ett månedsbilde, her var det mye fint å se! Ha en fin lørdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Anne-Kristin! Hoppas du precis som jag haft en fin trädgårdshelg.
      Bästa hälsningar
      Birgitta

      Radera
  6. Veldig mye fint, ja. Synes spesielt om Rhododendron 'Teddy Bear'. Med varmen tøt plutselig sneglene fram :( Bekjemper dem med alle midler!

    God helg!

    SvaraRadera
  7. Gjort samma iakttagelser som du, från några enstaka till mängder med unga sniglar från den ena dagen till den andra. Jag tog i hårdhandskarna och plockade och plockade. Efter att jag har lagt ner sammanlagt minst 5-6 timmar på letandet de senaste dagarna är det nu mest snäckor som hänger på växterna. Det är en ständig kamp, men viljan att odla gör oss starka.
    Vackra bilder och fantastiskt lärorik succession hos dig.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera