måndag 26 september 2016

Och jag som inte tycker om gula blommor.

Hos Sophie idag såg Barbro och jag många för oss både nya och spännande perenner och inte visste jag att jag tyckte om gula blommor, bortsett från kryddtagetes och ringblommor, 





men Rudbeckia subtomentosa 'Henry Eilers' föll jag pladask för. 


Aster turbinellus, lavenderaster, var en av alla fina astrar vi såg men vi stötte också på en riktigt spännande ormrot.


Den heter, tror jag, Persicaria bistorta 'Summer Dance' 



Den här pilörten heter Aconogodon campanulatum 'Madame Jigard', en riktig 'snygging' den också.

Nog är det trots att trädgården är 'fullplanterad' roligt att göra nya bekantskaper.
Tack för idag Sophie!

7 kommentarer:

  1. Alltid trevligt med nya bekantskaper :) Ormroten påminner mycket om min 'Firetail', den lyser i rabatten just nu :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Både Pilörten och Lavenderaster väcker ett visst habegär!
    Har dåligt med höstblommande växter.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Trevliga nya bekantskaper och inte gör det saken sämre att de är läckert fotade!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Fina nya växter, alltid lika roligt att få möjlighet se nya saker, som kan få en att börja fundera på vilken plats de skulle passa därhemma.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  5. "Det finns inga främlingar, bara vänner du ännu inte lärt känna". Kanske tröttnar något så det blir plats för en ny?

    SvaraRadera
  6. Tackar, tackar Birgitta! De åker upp på önskelistan allihop. Astrar är så otroligt tacksamma så här års och den gula hade ju så spännande blommor. Som vanligt underbara bilder som gör fin reklam.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Det är alltid lika roligt att hitta nya vackra växter alltid finns det någon plats man kan sätta dem i förr får man plocka bort någon som man har samma sort av.

    SvaraRadera