måndag 6 juli 2015

Stjärnflocka, iris, rosor och mycket annat

blommar som finast just nu. Stjärnflockan, den skira, ligger mig varmt om hjärtat.









































En ljuvligare blomma får man leta efter, tycker jag. Fin till både snitt och torkning. Fröna skall helst vara färska för att gro och nog märks det i rabatten om man missat klippa bort fröställningarna.











































Astrantia 'Madeleine' är riktigt storblommig och det verkar som om även dess fröplantor blir det. 










































En annan riktigt storblommig är  Astrantia 'Hidcote Shaggy hybrid' som jag köpte när vi 2011 besökte Wisley gardens. https://www.rhs.org.uk/gardens/wisley.






































Trädgårdsirisen, skäggirisen, TB (Tall Bearded)sorterna, har blommat fint i år. Iris 'Caribbean Dream' från Susie på Stjärnarve http://stjarnarve.blogspot.se/,









































Iris  'Sultan's Palace' 










































och  Iris 'Leda's Lover'.

Rosorna har börjat slå ut och favoriten bland dem är fortfarande 











































'Dainty Bess'. I år finare än någonsin. Troligen för att jag jordförbättrade och grävde ner plantan betydligt djupare förra året.


Sommaren har äntligen varit här på ett kort besök och nu hoppas jag den snart kommer tillbaka.


4 kommentarer:

  1. Hejsan Birgitta!
    Ja. Nu är blomningen otrolig. T.o.m. hos mig blommar rosorna som aldrig förr - jag som alltid klagar på att de inte trivs här. Rosor, pioner och stjärnflocka + att det blommar fint på berget!
    Ha't!
    ...zzz..Anja

    SvaraRadera
  2. Stjärnflockan tillhör också mina favoriter (vilket många gör;)) och det blommar som aldrig förr i trädgården,just nu blåser det halv storm så jag hoppas att det inte blir sönderblåst nu. Tycker att det är skönt med lite svalare väder några dagar men hoppas också att sommaren kommer tillbaka igen:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Förstår dig både när det gäller stjärnflocka och Dainty Bess! Och visst påminner de lite om varandra - på något sätt?
    Härlig tid nu!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  4. Ursnygg bukett. Inspirerar nog till en ny idag här på matsalsbordet.
    Dainty Bess trivdes inte här, så jag har ett par andra med ögonfransar istället.
    /Anette

    SvaraRadera