torsdag 21 maj 2015

Gripen och berörd...

Färre antal växter,



lite mer vildvuxet och i samklang med naturen,  


så vill jag också ha det i trädgården om jag skulle börja om från början. 


Dessutom vill jag bo på landet med stora uppvuxna träd 


och vackra stengärdesgårdar inpå knuten

I boken Lust och Fägring skriver Karin Berglund 'Själv blir jag gripen och berörd djupt i hjärtat av människor som skapar med så flyktiga material som blommor och gräs. 

Trädgårdskonst av det slaget är sannerligen inget för den som vill sätta varaktiga spår på jorden. En sådan trädgård föds och dör med sin trädgårdsmästare, och det är just det som är dess storhet.' 


 Där var så vackert att jag bara måste visa ytterligare bilder.



Alla trädgårdar har sin charm men förra helgens trädgårdsbesök tog andan ur mig och blev ett minne för livet.

Trevlig helg!



12 kommentarer:

  1. Den trädgården skulle jag också vilja besöka...för jag förstår att det är Henriks :) Ser helt sagolika ut ...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Förstår mycket väl att den här trädgården tog andan ur dig och gav ett minne för livet.
    Sååå fantastiskt vackert!

    SvaraRadera
  3. Mm jag önskar mig ett torp i skogen med just en sådan härlig trädgård! Underbara bilder du visar tack!!

    SvaraRadera
  4. Mycket vackert! Var det hos Henrik?
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Ja, den trädgården lär man minnas länge. Så storslaget,andlöst vackert i sin tyglade vildhet:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Det är märkligt hur man utvecklas som trädgårdare.Från början har man en vag vision vad man vill med sin trädgård. Sedan ser man andras, hämtar inspiration och för varje trädgårdsbesök, för varje levnadsår börjar man "se" på nytt! Alla trädgårdsälskare borde få en chans att skapa minst tre trädgårdar efter varandra. Just nu är det naturliga visst även "inne" om man får tro på CFS vinnande trädgård.
    Naturen kan ingen tävla emot och har man förmågan att lyfta fram den i sin trädgård har man utvecklats långt...
    Tack för ett fint reportage!
    Anja

    SvaraRadera
  7. Magiska bilder och en magisk bok !
    Tack för inspirationen !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  8. Vilka fantastiska bilder.
    Där skulle jag kunna vara länge.

    Ha en fin Pingst

    SvaraRadera