fredag 27 mars 2015

Överraskning

är denna veckas tema i Blommig Fredag och detta blir mitt bidrag.

För någon vecka sedan hittade jag en för mig ny trädgårdsbok på biblioteket och i går kväll började jag för första gången läsa i den och jag föll pladask redan på sidan sex och det var ordet skrynkelvacker som fick mig på fall. Boken som heter Sent i september är skriven av Jujja Wieslander. Det är numera få trädgårdsböcker som överraskar och berör. De flesta handlar mest om quickfix och det har jag hunnit ledsna på.









































Den här boken handlar om förhållningssättet till trädgården och odlandet. En trädgård byggs inte upp på bara en enda säsong vad än alla trädgårdstidningar eller fixaprogram på teven påstår. Trädgård är tid, tid för träd att växa upp, minnen av möten med människor man tycker om och som man fått växter utav och lusten att odla. Men också om att känslan för jord, själva grundförutsättningen för en trädgård, ofta väljs bort med hjälp av stora trädäck och grusade rabatter. Allt för att slippa komma i kontakt med själva jorden.

Har visserligen bara kommit till sidan 22 i boken men kan trots det varmt rekommendera den till alla, även till dem som är rädda för daggmaskar och andra kryp och som helst går på trädäck istället för gräs.
'I mina föräldrars album hittar jag ofta bilder på människor som så självklart sitter på marken på utflykten eller vid rast i arbetet. Männen ofta vilande på armbågen och kvinnorna som serverar kaffe. Idag ser det nästan exotiskt ut.' Ur Sent i september.

En annan trevlig överraskning veckan som gått var att Cision placerade min blogg på åttonde plats bland årets tio trädgårdsbloggar. Vilka fler som hamnat på listan ser du i högerspalten.

Trevlig helg!

17 kommentarer:

  1. Låter som en mycket läsvärd och realistisk bok. Med tanke på att trädgård tar tid, så måste jag ju kommentera de härliga bilderna i frörra inlägget. Verkligen ingen quick fix.

    Grattis till Cisions placering!

    /Anette

    SvaraRadera
  2. Oh, vad trevligt den boken letar jag efter som hör-bok, då jag såg att det skulle finnas - det är precis en sådan jag skulle vilja lyssna på i bilen när jag sitter i tråkiga köer mellan jobben! Stort grattis till topp-placeringen! Ha en skön helg! :) Mia

    SvaraRadera
  3. I too have no patience for those books that consider gardening to be simply decorating outside - you do it once and you're done. So many miss the idea that your life and your garden weave together. There's more to a garden than standing on a deck looking at it. Congratulations on your award - it is well deserved.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Och Grattis :-) Visst tar det tid att skapa en trädgård...det märker jag helt klart efter våran flytt. Fyra år blir det i sommar. Allt jag planterat är ju pluttit smått. Tur att det fanns flera träd och några större buskar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Precis som dig har jag tröttnat på böcker där det står: LÄTTSKÖTT och BARA!
    Som trädgårdsfreak så vet man ju att det finns inte någon "lättskött" trädgård - för då är det en stenöken. Och ordet "bara" som används väldigt ofta retar också gallfeber på mig.
    T.ex. så kan det stå om en buske att den är så "lättskött" den behöver "bara" klippas ner på våren. Vadå "bara", man har väl inte endast en buske i trädgården. Har man 30 stycken så är det inte "lättskött" att "bara" behöva beskära dom!
    Varför inte skriva som det är, vill man ha en snygg eller rolig trädgård - då tar det tid. Men det gör ju alla hobbies. Är det inte det som är mening med att ha en hobby!?
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  6. Vilket bra inlägg och tips om intressant bok och grattis till listplaceringen. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset om den fina boken! Grattis till åttondeplaceringen. Jag fick nummer 9:)
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Spennende!
    Quick-fix-programmer er noe som gjør meg irritert også!!
    Ha en trivelig helg :)

    SvaraRadera
  9. Det er så deilig når man finner en sånn bok! Navnet er notert :-)) God helg!

    SvaraRadera
  10. Bra boktips! Själv försökte jag övertala en av trädgårdstidningarna med mycket gles utgivning att det finns en målgrupp som hellre vill ha inspirerande bilder och växtreportage än tips om anläggning och nyodling. Kul, men inte överraskande, att du finns bland de tio :)

    SvaraRadera
  11. Grattis till åttondeplatsen! Så rätt du skriver om trädgård, att jorden är det viktigaste, själva grunden. Ska komma ihåg att läsa den boken, tack för tipset!

    SvaraRadera
  12. Det låter som en bok väl värd att läsa, får titta efter den nästa gång jag är på biblioteket:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  13. Gratulerer med flott plassering. Overraskelsen din høres hyggelig ut. Trivelig å lese bøker man kan være enig i. Hagestell er jo så absolutt en langsom prosess og ting tar tid. Ha en fin påske. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
  14. Låter som den innehåller många sanningar! :)
    Trevlig vecka! Hej Ewa :)

    SvaraRadera
  15. Grattis till den hedersamma platsen där i toppen! Det är du verkligen värd!
    Verkar vara en njutbar och tankeväckande bok - en bok i min smak!
    dagar på mig...
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  16. Det var en ny bokbekantskap för mig också, ska leta efter den. Älskar bra trädgårdsböcker och har mycket att tacka Karin Berglund, Lotte Möller och några andra.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera