söndag 22 februari 2015

Igår och idag lördag

har vi besökt vårt södra grannland och alltid är det lika roligt. Glada människor och trevligt bemötande. Detta var vårt tredje besök på Gartneriet Spiren vid den här tiden på året.



  





































Visst lockar Mariannes fantastiska julrosor som redan nu står i full blom i växthusen 


























och även i år har jag fallit pladask för några 





Helleborus atrorubens

Helleborus hybridus 'Tiffany'








































Helleborus 'HCG Snow Fever'

men det är framförallt Gerard Ouds snödroppar, 





de han har med från Holland, som får mig att återkomma. Han håller föredrag om sina nyfunna sorter och har med sig många olika snödroppar till försäljning. Sorter som absolut inte finns att få tag på i Sverige. Vill man kan man beställa från hans lista och få sina val levererade till Gartneriet Spiren.









































Besöket idag blev extra roligt. Trädgårdsvänner från Ankarsrum, Ing-Britt och Lasse, dök överraskande upp och dessutom träffade jag på ett snödroppssamlande danskt par som jag hoppas få fortsatt kontakt med.


Just nu står nio olika sorters snödroppar i garaget och väntar på sin plats i trädgården. Härligt att vi inte har någon tjäle.....


13 kommentarer:

  1. Måste vara underbart att få gå omkring i växthus med sådana ljuvligheter, speciellt om man gillar dem så mycket som du :) Ungefär som att gå runt i ett "dagliljehav" för mig :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Så roligt med lite nytt....kul att få se resultatet sedan.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Oj, vad kul att se! Ska spara som möjliga utflyktsmål när jag kommer neråt nästa gång! Allt gott! :) Mia

    SvaraRadera
  4. Vad fint! Var ligger Gartneriet Spiran? Verkar spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Mer information om Gartneriet Spiren hittar du här http://www.gartnerietspiren.dk/
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Underbart Birgitta! jag måste åka dit nästa år. Du får förvarna mig så jag inte glömmer bort det.
    Allt gott
    Annika
    Nu ligger det en länk till föreläsningen på Orust i mitt inlägg idag. Bara så du vet.

    SvaraRadera
  6. Oj, känns som en riktig knockout i solarplexus att se då så vackra bilder och just den här tiden när väntan känns så lång.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  7. 'Tiffany' var ju läcker! Vill minnas att du redan har en hel del Helleborus? Trevliga tillskott! Synd att det är så långt till Danmark!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  8. Vilken dröm! I det där växthuset hade jag blivit kvar. Tack för länken. Ska kolla upp den.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Åh kära nån så fint ni har haft det! (Har ingen dator f.n.)

    /Anja

    SvaraRadera
  10. Hej! Tack för länken. Ser också att de kommer till Trädgårdsmässan i Älvsjö plats C04:41 i slutet av mars. Har faktiskt aldrig varit där. Något att tänka på. Men då får man nog vara på hugget,
    Hälsningar Eva E

    SvaraRadera
  11. ÅHHH härliga knoppar :) vi vill ha VÅRRR nu inte snöblask som i Götet haha

    Jag bjuder till Tävling idag:)

    Ha en kanonvecka

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvaraRadera