lördag 6 december 2014

Marodörer,

banditer, rövare eller skadegörare. 
Är så irriterad att jag inte ens vet vilket av namnen jag skall använda på koltrastarna som hackar sönder mossan jag lagt i krukorna 


























Fåglarna går relativt lätt att stänga ute med hjälp av nät, även om det inte blir särskilt vackert men rådjuren, vad skall jag ta mig till med dem?
I våras köpte jag björktjära när vi besökte Älvsjömässan. 








































Den lär ha avskräckande effekt på de fyrbenta besökarna men enligt min bror älskar vildsvinen doften och känner den på långt håll. Därför har jag ända sedan inköpet dragit mig för att använda tjäran i trädgården. Under veckan som gick fick ilskan mig att fatta mod.








































Nu har jag stuckit ner många tjärdoppade pinnar både i krukor och längs de stråk som rådjuren tar när de besöker oss. 

Hoppa bara att inte några vildsvin känner doften....................


11 kommentarer:

  1. Det där med trastarna känner jag igen, väldigt irriterande fast dom försöker bedåra en med sin fina sång.
    Jag sätter också när på mossan, det är tråkigt och inte så snyggt men vad gör man. Rådjuren klarar vi oss bra ifrån numera, med rådjursnätet som vi satt upp. Jag förstår att du drar dig för att använda björktjära, vildsvin vill man ju inte heller ha. Ha det bra. Carita

    SvaraRadera
  2. Ja visst blir man enormt frustrerad! Helt galen nästan :) Hoppas att du får ha dina krukor ifred nu! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Marodörer är vad dom är. Har aldrig sett den där tjäran.
    Här var det hunden som rev upp all mossa och bäddade en fin säng till sig på gårdsplanen.
    Suck!
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Usch ja, det är inte kul då man inte får ha trädgården ifred för de vilda djuren.

    Ang. björktjäran:
    Du kan använda en sprayflaska och duscha över det du inte vill ska förstöras. Man kan även stryka på bladen med en dränkt bomullstuss.

    Det var bra info. ang att vildsvinen älskar tjärdoften eftersom det hade jag inte hört förut.
    Vi har ju inga besvär av dom varken här eller i Lepplax där Blomqvist har sin plantskola.
    Ska berätta det till Leif.

    Önskar dig en Trevlig 2:dra Advent!

    SvaraRadera
  5. Varför klaga på naturens gång? Vore det inte bättre att försöka odla med naturen? Visst är det tråkigt att se ett djur förstöra det man själv tycker sig ha byggt snyggt. Men, men. är det djurvänligt?

    Jag tror man får tänka om lite och se efter sitt hus och trädgård och anpassa den efter hur naturen fungerar. En känd forskare skrev i en bok en gång att: - Vi måste stryka naturen medhårs.

    Själv bor jag sommartid långt ute på landet i ett gammalt soldattorp och fick förra året Borrelia då jag klippte gräset. Det är nu ett minne blot och jag hatar inte rådjuren för det. Men nu har jag alltid långbyxor då jag klipper gräset.

    Det finns ju en mängd verktyg både kemiska och biologhiska att använda då man tycker ett djur är ett skadedjur och det är väl upp till var och en att använda. Jag har testat blodmjöl mot rådjur och det fungerar bra. Men jag vill ju inte ha bort dem helt för jag tycker de är så vackra. Sorkarna har jag däremot skrämt bort till grannen!

    Är fåglarna till besvär kanske Ni skulle skaffa en elektronisk fågelskrämma!

    Visst skall vi väl kunna leva i samklang med naturen? Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rådjur i trädgården är jag inte särskilt förtjust i, de kan hålla till i skogen men fåglar tycker jag om. Det är egentligen bara nu under senhösten som trastarna ställer till ofog. Håller med dig, visst skall vi leva i samklang med naturen men nog är det bra om man ibland kan skrämma iväg en och annan marodör.
      Birgitta

      Radera
  6. Den där björktjäran har jag hört talas om men inte fått tag i. Luktar den illa även för oss människor, vanlig tjära tyvker jag luktar gott. Hos mig funkar alltid blodmjölssoppan mot rådjuren trots att vi det gäller sommarstället, där vi sällan är på vintern. Har du inte testat så kolla här: http://gladigront.se/stoppa-radjuren/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte tjäran luktar illa alls. Kan ju hoppas att rådjuren har en annan uppfattning. Utspädd skall den vara bra att spreja med i komposten, mot dålig lukt och flugor.
      Birgitta

      Radera
  7. Hejsan!
    Delar din frustration! Koltrastarna är skönsjungande terrorister ;-)))! Och, kan du tänka dig: Har inte haft en vitrumpa på 16 år i trädgården tack vare viltstaketet, MEN!!!, i förra veckan hade dessa äventyrare hittat den smala korridoren mellan huset och garaget...! Upptäckte dem på natten när Maija såg så intresserad ut genom fönstret....grrrr!!! Tre vitrumpor hann käka igenom rosbänken med rosknoppar (ja, det fanns många! ) och nävans blommor. Det gör ju inte så mycket så här års men jag vill ju inte att de hittar till trädgården någon gång mer. Har alltså fått täppa till den också...snacka om "enklav" ;-)! till trädgård.
    Ni har det förstås väldigt fint mitt i julstöket bortsett ifrån huliganerna, terroristerna och ligisterna ;-)?

    Ha't! Glad Lucia och advent! /Anja

    SvaraRadera
  8. Kan tipsa om blodmjöl, fungerar både på sommaren och vintern. Har provat själv, fick tom bort katterna sim springer här :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. här är skatorna flitiga, letar efter myrägg och förstör mossan på vårt berg...

    SvaraRadera