torsdag 23 oktober 2014

Fredag igen

och denna vecka har Hélena valt 'Sommarens vackraste' som tema i Blooming Friday


















Som nummer ett, den allra vackraste av sommarens blommor, väljer jag blomsterkörvel, Orlaya grandiflora. Den är tyvärr 'bara' ettårig här hos oss, men helt underbar ändå. Första gången jag stötte på växten var på Chelsea Flower Show 2011 och redan då förälskade jag mig i de stora spetslika blomflockarna. Kan redan nu se den sticka upp på många ställen i den stora rabatten nästa sommar, utspridd, lite här och där. Detta foto tog jag hemma hos Sophie i juli. Hoppas nu hon kommer ihåg att spara fröer till mig. 


De vita liljorna tillsammans med floxen får bli nummer två. Några av liljorna är Lilium 'Olivia' medan de andra skall vara Lilium candidum eller Lilium 'Casa Blanca'. De två sistnämnda köpte jag på Älvsjömässan 2013 men jag tror inte att namnen stämmer.

Egentligen spelar det inte så stor roll, huvudsaken är att blommorna är vita och att både liljor och flox blommar samtidigt och fyller trädgården med väldoft. Det är framförallt dofterna och de ljumma kvällarna jag minns från sommaren som gått. Dagarna, de soliga och varma, bara försvann.

Denna regnfattiga och torra sommar har pelargonierna blommat som aldrig förr och fortfarande står några kvar på trappan och blommar för fullt fast det är i slutet av oktober månad. Favoriten är, tror jag just nu i alla fall,'Paton´s Unique'.Bladen har en härlig men lite egen doft och blommorna är vackert hallonröda.








Wrams Gunnarstorpsrosen som jag fått som stickling från Monica och Göran har aldrig blommat så här fint förut. Tidigare år har rådjuren ätit av knopparna 



och sist men inte minst måste jag lyfta fram all färgstark och välsmakande sallad.

Fler bidrag hittar du här.

Trevlig helg!


24 kommentarer:

  1. Jag föll för det otippade valet av sallad! Genomgående tycker jag verkar vara att det måste finnas flera dimensioner för att det ska kännas vackrast. Ett reseminne, en doft, en vän - eller ätbart, endast snygghet räcker inte.
    Ha en bra helg
    Marta

    SvaraRadera
  2. Så mycket vackert! Blomsterkörveln är jättefin. En nyhet för mig. Så snygg kombo med vita liljor och floxen.
    Ha en fin fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Blomsterkörveln kom jag över för 8 år sedan. I den här trädgården hade jag den då med mörklila praktsalvia. Tror faktiskt jag måste ta in dem igen.
    LIljor och jag går inte ihop. De lökrester som finns får nog grävas bort, för det blir liksom inget riktigt av de.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Vilka trevliga favoriter. Roligt att du lyfter fram körvel och sallad. Bland det vackraste och mest inbjudande är ju ett vackert trädgårdsland, sallat i fina mönster och doftande kryddor.

    Angående fröställningarna på mina fingerborgsblommor hoppas jag de ska fröså sig lagom, annars får jag kanske offra dem till nästa år.

    Önskar dig en fin helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Så kul att Wrams Gunnarstorpsrosen har fått vara ifred för rådjuren i år:) Håller med dig om att doft är viktig i trädgården, själv älskar jag de väldoftande liljorna som jag försöker placera så att man nås av doften över allt i trädgården (nästan:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Ja vilken sommar vi har haft.Så de doftande blommorna har kommit till sin rätt.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Nä, nä! Salladen får vara för mig (visst är den vacker men inte vackrast - det här är ju en skönhetstävling ;-)))!). Men den första, blomsterkörveln, DEN vinner i ditt inlägg (även om rosen är också bedårande).
    Då får jag bara önska att du vill spara några fröer av den vackra körveln till mig ;-). Den skulle klä även mina rabatter ;-)! Tänk att vi "alltid" har samma smak när det gäller de mer anspråkslösa eller de rostbruna/-röda.
    Ha det gott! ...zzz...Anja

    SvaraRadera
  8. Vakker blomstring! Jeg har faktisk sikret meg frø av Orlaya grandiflora for å så til våren...

    SvaraRadera
  9. Blomsterkörvel har jag inte sett tidigare, den ser skir och fin ut och passar säkert bra som utfyllnad mellan , t ex gröna bladväxter . Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder, känns verkligen sommar...
    Blomsterkörvel, ny bekantskap för mig. Så söt den är, ska absolut söka efter frön.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Så vacker sommar vi haft i år så blir det ju bara hur mycket vackra blommor som helst och det syns ju på dina bilder.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  12. Så mange fine blomster!! Jeg likte godt orlaya grandiflora. Den tror jeg jeg på forsøke til neste år... God helg!! jeg følger deg videre og ønsker deg velkommen innom meg :) Mette

    SvaraRadera
  13. Vilka underbara bilder.....så vackert.....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  14. Salaten din ser veldig god ut!

    SvaraRadera
  15. Mycket fint och visst har liljorna en härlig doft! I år blommade mina Casa Blanca och de stod också länge. Knappast köpta på Älvsjömässan, har märkt samma som dig- att det brukar bli nåt annat. Några holländska firmor där är rena lurendrejarna.

    SvaraRadera
  16. Jag som så många andra föll för Blomsterkörveln....och salladsbilden såg sagolikt god ut:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  17. Den vackra körveln måste provas nästa vår. Härliga bilder på vackra kombinationer är alltid välkomna!
    Trevlig helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  18. Så mycket vackert! Rosen fastnade jag speciellt för:) Kul med sticklingar! Det blir dett minne också.
    Trevlig fortsättning på din helg!

    SvaraRadera
  19. Annorlunda val men vackra, håller med!
    Trevlig helg, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  20. Det går verkligen att välja det vackraste då du gör helt rätt att välja fler :) WramsGunnarstorp :)

    SvaraRadera
  21. Blomsterkörvel har jag tänkt att jag ska så i flera år men aldrig fått tummen ur. Måste få till det nästa år de är ju så vackra!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  22. Vilka vackra blommor din sommar har bjudit på. Den första är så skir och ljuvlig, Kram

    SvaraRadera