tisdag 16 september 2014

Högresta och lysande

står de och skiner ikapp med solen.






Älskar att kunna plocka stora buketter. 









De första gångerna jag sådde solrosor, sådde jag direkt på friland och inte kunde jag då plocka några buketter inte. Det var inte många frön som grodde och de som gjorde det blev till snigelmat. Numera sår jag i krukor i växthuset för att ha små plantor att sätta ut och det ger ett lyckat resultat.
Under senare år har jorden fått mycket tillskott av både hästgödsel och kompost och det är säkert minst lika viktiga faktorer som att i förväg driva upp små plantor.







































Den röda/rödsvarta solrosen är framavlad och det är säkert därför som den inte är fröäkta.

Snygg är den i alla fall!


5 kommentarer:

  1. Härliga solrosbilder! Och tack för hjälpen med Auriklarna. Jag ska prova att göra som du tipsade om och hoppas att de överlever allihop. Ha en skön sensommardag/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Visst är de underbara, trots att de är gula ;-))
      Birgitta

      Radera
  3. Hello,
    so wonderful!!! Your garden is realy a fountain of joy and happiness! Wonderful pictures of a fantastic place on this earth! Congratulations!
    All my best from an Austrian gardener
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Many thanks for your coment. The net is fantastic. So easy to travell around the world.
      Birgitta

      Radera