fredag 25 juli 2014

Snålheten bedrar visheten

kan jag säga idag men i höstas när jag samlade in fröerna trodde jag att frön från mörkröda solrosor skulle ge plantor med mörkröda blommor och fröer från små ljusgula solrosor skulle ge plantor med ljust gula blommor, men icke. Alla solrosplantorna jag fick från de egeninsamlade fröerna har fått gula blommor. Några av dem har lite, lite mörkare strimmor på kronbladen men den övervägande färgen är gul.




























De är visserligen helt underbara i buketter tillsammans med ringblommor i olika färger men nästa år skall jag slå på stort och köpa fröer till ’Chocolat’, ’Evening Sun’ och ’Italien White’. Det får vara måtta på snålheten.

Trevlig helg!


5 kommentarer:

  1. Vilken vacker bukett! Hade ju varit kul om de blivit som de du plockat frön ifrån, men man kan inte få allt:) Snygga solrosor du länkar till. Jag beställde frön till Italian White, för två år sedan, och det blev något helt annat (från en annan firma än den du länkar till) Får nog prova att beställa en gång till för den är så fin.
    Ha sköna sommardagar
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under senare år har jag nästan enbart handlat från Runåbergs. Gillar att de har ekologiska fröer.

      Radera
  2. Jättefina solrosor även om dom inte blev riktigt som du tänkt dig. Ha en varm kväll.Carita

    SvaraRadera
  3. I vilket fall är de himla snygga. Köpte "svarta" från Impecta i fjol men bara två blev riktigt mörkröda. Kanske är det ett genomgående problem.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Det blev väldigt fint oavsett hur det skulle ha blivit! Kanske uttrycket "En får vara glad att en är som en är när en inte är som en ska" kan passa här.

    SvaraRadera